کشیدن دندان عقل موجب مرگ می‌شود؟

گزارشگر:13-عقرب/1392 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۲

mandegarبخش دوم و پایانی

اتفاقی که تکرار شده
متأسفانه مرگ بر اثر جراحی‌های دهان و دندان، بی‌سابقه نیست. در اوایل سال ۲۰۱۱ دختری ۱۷ساله به دلیل کمبود آکسیجن و حمله قلبی ناشی از آن به کما رفت و بعد از ۱۰ روز بستری بودن در شفاخانه درگذشت. جنی اولنیک برای یک جراحی ساده دندان عقل به کلینیک رفته بود. والدین او می‌گویند تنها نیم‌ساعت بعد از رسیدن او به دندان‌پزشکی، با آن‌ها تماس گرفته و خواسته شده سریعاً به شفاخانه بروند. اوایل سال ۲۰۱۲، ۳ بیمار دیگر بین سنین ۱۴ تا ۲۱ سال در گرجستان بین ۱۶ تا ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان عقل‌شان جان باختند. در آن زمان هم یکی از پزشکان اعلام کرد، عفونت یکی از علل مرگ‌ومیر بعد از اقدامات دندان‌پزشکی است. عفونت بعد از جراحی می‌تواند گسترده شده و با تورم یا آسیب مغزی منجر به مرگ شود. سایر علل بالقوه مرگبار واکنش به بیهوشی، ورود خون به ریه‌ها و خفه‌گی،‌ واکنش به داروهای تجویز شده و باکتری‌های موجود در دهان است که وارد جریان خون می‌شود.

جراحی دندان عقل
به‌طور کلی درمان‌های دندان‌پزشکی برای بیشتر بیماران با درجاتی از استرس همراه است و این استرس معمولاً هنگام جراحی به‌ویژه جراحی دندان عقل دوچندان می‌شود. جراحی دندان عقل اگرنه دشوار‌ترین، دست‌کم یکی از سخت‌ترین انواع جراحی‌های حفره دهان محسوب می‌شود که در برخی موارد به‌خصوص درمورد دندان‌های عقل نهفته، می‌تواند به چالشی نفس‌گیر برای دندان‌پزشک و بیمار بدل شود. جراحی دندان‌های عقل گاهی از یک خارج کردن ساده ۱۵-۱۰ دقیقه‌یی تا یک جراحی وسیع و سنگین ۲ ساعته تغییر می‌کند و همین غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط، بر دشواری این قبیل جراحی‌ها می‌افزاید.

وقتی عقل شفاخانه‌یی می‌شود
گرچه باوجود همه این دشواری‌ها، عمده جراحی‌های دندان عقل (حتا دندان‌های نهفته) در کلینیک دندان‌پزشکی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند، اما شرایطی هم هست که در آن دندان‌پزشک تصمیم می‌گیرد دندان عقل را در شرایط شفاخانه‌یی جراحی کند. این شرایط معمولاً نهفته‌گی عمیق یا نزدیکی دندان عقل به ساختارهای حیاتی فک یا عدم همکاری مناسب از طرف بیمار یا ابتلا او به برخی بیماری‌هاست که نیازمند مراقبتی مضاعف هنگام جراحی است. در این حالت بیمار تحت آرام‌بخشی و بی‌حسی دچار حالتی نزدیک به خواب شده یا بنا بر صلاحدید دندان‌پزشک، به‌طور کامل بیهوش می‌شود.
کمی دقت در آمار بیمارانی که تا کنون در سراسر دنیا هنگام یا بعد از جراحی دندان عقل فوت کرده‌اند، نشان می‌دهد عمده این بیماران در شرایط شفاخانه‌یی تحت ‌جراحی قرار گرفته‌اند و بنا بر اظهارنظر پزشکان، اصلی‌ترین علت فوت آن‌ها عوارض ناشی از داروهای آرام‌بخشی یا بیهوشی بوده است. عوامل دیگری مانند عفونت بعد از جراحی (که در هر جراحی در هر نقطه‌یی از بدن ممکن است رخ دهد) یا خون‌ریزی شدید به‌ندرت باعث از بین رفتن بیماران شده است.

چه بلایی سر مایک آمد؟
در مورد بیماری که اخیراً در ایالات متحده فوت کرده، مقادیر بیش از حد داروهای آرام‌بخشی و تجویز داروی بیهوشی، اصلی‌ترین علت مرگ او بوده، نه عوارض ناشی از جراحی دندان عقل. به عبارت دیگر، خود جراحی دندان عقل صدمه‌یی وارد نکرده است. جراحی دندان عقل هم می‌تواند با عوارضی همراه باشد. موارد شایعی مانند تورم و درد بعد از عمل تا آسیب به اعصاب حسی زبان یا فک یا خون‌ریزی و عفونت شدید، طیف وسیع این عوارض را تشکیل می‌دهند. با این حال، تقریباً می‌توان با اطمینان گفت اگر این جراحی در شرایط استندرد و به طور صحیح انجام شود، احتمال بروز همین عوارض نزدیک به صفر خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.