کمیتۀ مستقل نظارت و ارزیابی از مبارزه با فساد اداری: میزان مصارف نامزدان انتخابات نظارت شود

گزارشگر:14 عقرب 1392 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۲

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه بافساد اداری، از نبود میکانیزمی در خصوص نظارت از منابع مالى مبارزات انتخاباتى نامزدان ابراز نگرانى کرده و از فساد، تقلب و سوء استفاده از منابع حکومتى در انتخابات آینده، هشدار داد.
سید حمیدالله تواب، مشاور حکومتدارى این کمیته روز گذشته در یک نشست خبرى گفت که محیط آلوده با فساد، نگرانى‌هایى را درخصوص احتمال فساد،تقلب، استفاده از موقف و منابع حکومتى در انتخابات پیشرو به میان مى‌آورد.mandegar
وى افزود، باوجودى که قانون انتخابات صراحت دارد شخصى که خود را به ریاست‌جمهورى نامزد می‌کند می‌تواند الى ١٠ میلیون افغانى در کمپاین‌هاى خود به مصرف برساند، اما میکانیزمى که این مصارف را نظارت کند، وجود ندارد.
تواب علاوه کرد که کمیسیون انتخابات پلان استراتیژیک کاهش تقلب را طرح و به اجرا گذاشته است که این استراتیژى ظاهراً جامع وخوب است، اما تطبیق آن چالش‌هاىی را با خود دارد.
یما ترابى، عضوکمیتۀ مستقل مشترک نظارت وارزیابی مبارزه با فساد اداری نیز گفت که در قانون انتخابات١٠میلیون افغانى براى کمپاین هر نامزد ریاست‌جمهورى تعیین گردیده، درحالى که نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری به مراتب بیشتر از این مبلغ مصرف خواهند کرد.
او افزود: «نگرانى که ما داریم از نگاه قانون است، قانون می‌گوید که یک کاندید ریاست جمهورى از ده میلیون افغانى بیشتر مصرف کرده نمى‌تواند، هویداست که براى اکثریت و یا تمام کاندیدان مصرفى که می‌‍کنند ازین پول بیشتر شود به معناى این است که در قانون واقعیت هاى عملى که مد نظر گرفته میشد، در نظر گرفته نشده است.»

ترابى می‌گوید که حالا قانون پاس شده، اما باید ممانعتى نشود که همان مادۀ قانون مانع نظارت شود، باید کوشش شود که از مصارف کاندیدان نظارت گردد تا مانع شفافیت و حسابدهى انتخابات نگردد.
او گفت، بعد از آنکه آنها قانون انتخابات و قواعد داخلى کمیسیون مستقل انتخابات را بازنگرى کردند، دریافتند که یک خلایى در قسمت نظارت از تمویل منابع که در کمپاین‌هاى انتخابات ریاست جمهورى وشوراهاى ولایتى استفاده میشود، وجود دارد .
ترابى می‌گوید که به همین دلیل بودکه این کمیته ازکمیسیون تقاضاکردکه به زودترین فرصت طرزالعملى را ایجادکندکه معلوم شودکه نامزدان منابع مالى خود را از کجا وچگونه دریافت می‌کنند.
این عضو کمیتۀ مستقل مشترک نظارت افزود : «در انتخابات گذشته یک تعداد بانک‌هاى افغانستان پول‌هایى را در اختیارکاندیدان قرار دادند وسلسله پول‌هاى دیگر نیز از منابع مختلف آمد و در مبارزات انتخاباتى به مصرف رسیدکه منابع آن یا مشکوک و یا نامشروع بود، اما ما می‌خواهیم که چنین چیزى این بار تکرار نشود.»
کمیتۀ مستقل مشترک نظارت وارزیابی مبارزه بافساد اداری، از کمیسیون مستقل انتخابات مى‌خواهد که براى منابع مالى مبارزات انتخاباتى کاندیدان، مقرره وضع کند.
این کمیته با نشر اعلامیه‌یى هدف از وضع مقرره را جلوگیرى از مبارزات انتخاباتى غیرقانونى کاندیدان ریاست جمهورى و شوراهاى ولایتى خوانده، می‌افزاید که وضع این مقرره برای ثبت و تشخیص منابع عواید احزاب سیاسی و کاندیدان وکاهش سوء استفاده از موقف رسمى و منابع دولتى ضروری است.
بر اساس اعلامیه، تا هنوز مشخص نیست که کمیسیون مستقل انتخابات و وزارت مالیه چگونه منابع مالی و مصارف مبارزات انتخاباتی را تنظیم می نمایند.
کمیتۀ یاد شده از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است که بخاطر کاهش سطح فعالیت هاى تقلب آمیز، مامورین مراکز رای دهی را آموزش لازم بدهد.

به گفتۀ این کمیته، انتخابات قبلی با انتقاداتی چون اشتراک تعداد محدود رای دهندگان، پُر کردن تقلبی صندوق‌های رای به شکل گسترده، تهدید، و تقلب‌های دیگر انتخاباتی همراه بود.
طبق جدول زمانى انتخابات، قرار است که مبارزات انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهورى به تاریخ ١٣ دلو سال روان و یکماه پس از آن مبارزات کاندیدان شوراهاى ولایتى آغاز شود.
این مبارزات دو روز قبل از انتخابات سال آینده که بتاریخ ١۶ حمل برگزار مى‌گردد، به پایان مى‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.