نشست جنجال‌برانگیز “قلب آسیا” پـایان یـافت

گزارشگر:سه شنبه 16 قوس 1395 - ۱۵ قوس ۱۳۹۵

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان در سخنرانی در ششمین کنفرانس موسوم به قلب آسیا در شهر امریتسار هند گفت: وضعیت امنیتی در افغانستان بسیار پیچیده بوده و باید به منظور حمایت از صلح و موفقیت در منطقه همه مسائل موجود میان کشورها به طریق صلح آمیز حل و فصل شوند.
mandegar-3سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان در سخنرانی در کنفرانس غرب آسیا گفت: این ساده‌انگاری است که تنها یک کشور را مقصر تشدید اخیر خشونت‌ها معرفی کنیم. ما نیازمند یک دیدگاه عینی و فراگیر هستیم.
فرستاده پاکستان به این کنفرانس این سخنرانی را بعد از اظهارات نارندرا مودی، نخست وزیر هند که تلویحاً پاکستان را مقصر گسترش تروریسم در منطقه خوانده بود انجام داد.
مودی در این سخنرانی گفته بود: تروریسم و بی‌ثباتی تحریک شده از سوی خارج بزرگترین تهدید علیه صلح، ثبات و موفقیت در افغانستان هستند و باید با اقدام قاطع از صلح حمایت کنیم و این اقدام نه فقط باید مقابل نیروهای تروریستی بل‌‎که باید علیه حامیان تروریست‌ها و کسانی که به آنها سرپناه، آموزش و کمک مالی می‌دهند صورت می‌گیرد.
در ادامه اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز مثل مودی به اتهام زنی علیه اسلام آباد پرداخته و این کشور را متهم به راه‌انداختن یک جنگ اعلام نشده علیه افغانستان کرد و گفت: شبه نظامیان طالبان بدون پناهگاه‌هایشان در یک کشور همسایه یکماه هم دوام نخواهند آورد.
با این حال سرتاج عزیز در سخنرانی خود از اتهام زنی اجتناب کرده و گفت: شرکت من در این مراسم به رغم تشدید خشونت در مرز کشمیر و همچنین مرز پاکستان با هند گواهی است بر تعهد تزلزل ناپذیر پاکستان به صلح پایدار در افغانستان و منطقه. از نظر ما هیچ راه حل نظامی برای جنگ افغانستان وجود نداشته و باید همه تلاش‌های ما صرف دستیابی به راه حلی سیاسی و از طریق مذاکره در فرآیندی تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها شود.
او تأکید کرد: امضای یک توافق صلح توسط دولت افغانستان و گروه شبه نظامی حزب اسلامی افغانستان و اجرای آن می‌تواند یک الگو برای مذاکرات با دیگر گروه‌های شبه نظامی در آینده باشد.
سرتاج عزیز ادامه داد: مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان نتایج مثبتی نداشته است.
با این حال او بر لزوم مقابله با موج تروریسم و خشونت در افغانستان از طریق تلاش‌های دسته جمعی و موثر تاکید کرد.
اما رییس‌جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس “قلب آسیا” از پاکستان خواست کمک مالی ۵۰۰ میلیون دالری‌اش به افغانستان را خرج مبارزه با تروریسم کند.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در سخنرانی خود در ششمین کنفرانس “قلب آسیا – روند استانبول در امر افغانستان” در شهر امریتسار هند، به تهدیدهای تروریستی و توسعه زیرساخت‌ها به عنوان بحث‌های کلیدی تمرکز کرد.
او با اشاره به آنچه موج جدید تروریسم و خشونت سیاسی در منطقه خوانده می‌شود، گفت: «ما باید با ارواح خبیثه در نطفه مقابله کنیم».
کنفرانس “قلب آسیا – روند استانبول” متشکل از ۱۴ کشور از جمله ترکیه، چین، روسیه، ایران و عربستان سعودی به عنوان تشکلی برای همکاری منطقه‌ای با هدف بازسازی افغانستان برگزار شد.
اشرف غنی گفت که در کشورش هزینه زیادی با مرگ انسان‌ها و از دست دادن فرصت‌ها پرداخت می‌شود. او از پنج معضل مبرم افغانستان نام برد؛ اولویت اول شبکه‌های اقتصادی جنایتکار که بر قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان تمرکز دارند و زمینه را شبکه‌های جنایی سازمان‌یافته آماده می‌کنند. دومین معضل وجود ۳۰ گروه تروریستی در این کشور که برای بی‌ثباتی افغانستان، منطقه و جهان فعالیت می‌کنند.
رییس جمهوری افغانستان در ادامه سخنانش به عملیات ارتش پاکستان علیه شبکه‌های افراطی در این کشور اشاره کرد و گفت هرچند که دستاوردهای بزرگی داشته اما گزینشی بوده است.
او از رهبری پاکستان خواست، کمک مالی ۵۰۰ میلیون دالری خود به افغانستان را بهتر است برای مبارزه با تروریسم هزینه کند.
غنی گفت: «پاسخ کشورها به این مسئله مهم است اما برخی کشورها مکانی امن برای این شبکه‌ها می‌سازند و با آنها با شکیبایی رفتار می‌کنند».
او از کاکازاده، یکی از رهبران کلیدی طالبان نقل کرد که اخیرا گفته بود، اگر شورشیان عضو گروه، مکان امن در پاکستان نمی‌داشتند، این گروه حتی یک ماه هم دوام نمی‌آورد.
رییس جمهور افغانستان تصریح کرد که برای پایان ناآرامی در افغانستان به مشارکت و گفتگوهای فشرده نیاز است.
در نشست امریتسار ۱۴ کشور حامی بازسازی افغانستان از جمله ایالات متحده، انگلیس، کانادا، استرالیا، ژاپن، نروژ و نمایندگانی از اتحادیه اروپا حضور داشتند.
با این حال ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه به افغانستان اتهامات هند و افغانستان علیه پاکستان را کاملا بی‌اساس دانست.
او در سخنرانی در کنفرانس غرب آسیا گفت: باید همه بدانند که بازی اتهام زنی باید متوقف شود و انتقاد از پاکستان کار اشتباهی است.
او همچنین از نحوه سخنرانی مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان قدردانی کرد و سخنرانی خود را دوستانه و سازنده خواند.
کابلوف تاکید کرد که محوریت کنفرانس غرب آسیا با افغانستان و منطقه است.
او گفت: باید اطمینان حاصل کنیم که دستور کار کنفرانس دچار انحراف نشود و شرکت کنندگان کنفرانس با همدیگر دوست و همپیمان هستند.
کابلوف همچنین فاش کرد که روسیه برای ایجاد روابط سنگین و دوستانه با کشورهای منطقه تلاش می‌کند.
کنفرانس غرب آسیا که از روز یکشنبه شروع شده بود روز دوشنبه پایان یافت.
با این همه دولت هند به سرتاج عزیز اجازه برگزاری یک کنفرانس خبری برنامه‌ریزی شده در حاشیه کنفرانس غرب آسیا را به بهانه تدابیر امنیتی نداد.
این روزنامه گزارش داد: مقامات هند در اقدامی که نقض فاحش عرف دیپلماتیک بوده جلوی ترک هتل از سوی مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان را گرفتند و به رسانه‌ها اجازه ورود به هتل محل اقامت او برای ملاقات را ندادند.
همچنین مقامات پاکستان گفتند که هند اجازه بازدید سرتاج عزیز از بنای موسوم به معبد طلایی را نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.