زعفـران افغـانستان «زعفـران» شـد!

گزارشگر:غلام‌حسن زاهدی - ۰۱ جدی ۱۳۹۸

زعفران یکی از گیاهان باارزش و پُرثمر در جهان بوده که توجه کشاورزان و اهل زراعت را به خود جلب کرده است. ترویج فرهنگ زرع و کشت زعفران در افغانستان به شکل عصری آن بر می‎گردد به آغاز سال ۱۳۷۰ زمانی که مهاجرین افغانستان از کشور ایران بازگشتند و شروع به کشت زعفران در ولسوالی غوریان ولایت هرات نمودند.
mandegarدر ابتدا این گیاه پُربها جایگاهی در بین کشاورزان نداشتند، اما به مرور زمان با حاصل‎دهی و ارزش اقتصادی، اهمیت و جایگاه ویژه پیدا کرده که حتا آن را طلای سرخ نامیده‎اند. خوشبختانه این طلای سرخ یکی از اقلام صادراتی مهم کشور را تشکیل داده و هر روز بر تقاضای آن توسط کشورهای اروپایی و عربی افزوده می‎شود. اکنون سالانه میلیون‎ها افغانی از صادرات این گیاه باارزش به جیب دهقانان و ارز می‎شود.
زعفران گیاهی است نیمه‌‌گرم سیری و در نقاطی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد به خوبی می‌روید. طبق تحقیقات انجام شده، آب و هوای اکثر ولایت‎های کشور مناسب کشت زعفران بوده و امروز کشت این طلای سرخ به اکثر نقاط کشور گسترش یافته است.
این طلای سرخ زمینۀ خوب کارآفرینی و اشتغال‎زایی برای مردم فراهم کرده و حتا خانم‎های خانه بدون کدام مدرک تحصیلی و تجربۀ ‎کاری می‎توانند در این کار مشغول شوند و درآمدهای هنگفت را از این بابت به منظور دخل و خرج زندهگی خود به دست آورند. نظر به تحقیقات انجام شده به طور اوسط در هر هکتار زمین زعفران به طور اوسط بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ نفر مشغول‌اند. حال اگر کشت زعفران را به ۱۰ هزار هتکار توسعه دهیم، به تعداد ۲٫۶ میلیون شغل ایجاد می‎شود.
زعفران در افغانستان می‎تواند جایگزین مناسب تولید خشخاش و تریاک باشد. طبق آمارهای نشر شده در سال ۱۳۹۸ هرکیلو زعفران به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار افغانی بوده و هر هرجریب زمین به مقدار ۱۴ تا ۱۶ کیلوگرام زعفران حاصل می‎دهد. در نتیجه از هرهکتار زمین به طور اوسط به مبلغ ۱۲۷۵۰۰۰ افغانی درآمد به دست می‎آید.
این خوش خبری است که برای هشتمین‌بار زعفران افغانستان در سطح جهان با کیفیت‌ترین زعفران جهان شناخته شد. مسوولان اتحادیۀ زعفران‌کاران افغانستان گزارش داده است که زعفران افغانستان برای هشتمین‌بار در سطح بین‌المللی به‌عنوان با کیفیت‌ترین زعفران جهان شناخته شده است. به گفتۀ مسوولان این اتحادیه، پس از ارزیابی‌های انستیتوت ذایقه که در کشور بلجیم است، کیفیت زعفران افغانستان بالاتر از زعفران‌های تولید دیگر در جهان تشخیص داده شده‌است. بربنیاد گزارش وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری از میان ۴۳۰ تُن زعفران جهان، هم‌اکنون افغانستان ۸.۱۵ تُن (۶.۳ درصد) آن را تولید می‌کند.
جا دارد دولت افغانستان آخرین سعی و تلاش خود را در امر بازاریابی جهانی این محصول گران‎قیمت نماید و در نمایشگاه‎های بین‎المللی جهت معرفی و شناساندن آن به جهانیان اشتراک فوق‎العاده کرده و از کیفیت و مرغوبیت این طلای سرخ سخن بگوید. بدون شک برخی کشورهای تولیدکنندۀ زعفران در تلاش ضربه وارد کردن و بدنام کردن زعفران افغانستان است و باید دراین راستا هوشیار باشیم.
هراتیان به مناسبت ترویج فرهنگ کشت زعفران، سالانه جشن گل زعفران را با اشتراک مقامات بلندپایه حکومتی، نمایندهگان مجلس، نهادهای خصوصی، مهمانان خارجی و مردم عام برگزار می‎نمایند و از اهمیت اقتصادی و اشتغال‎زایی آن به مردم سخن می‎گویند که این کار هم‎شهریان هراتی نهایت درخور ستایش است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.