دکتر رحیمی در مراسم رونمایی از کتب جدید سواد آموزی: نصاب تعلیمی گذشته هدف‌مند و موثر نبود

گزارشگر:دوشنبه 25 دلو 1395 - ۲۴ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3معین سواد آموزی وزارت معارف کشور می‌گوید که کتاب‌های جدید سواد آموزی قابلیت محور بوده و در پرتو ارزش‌های اسلامی و مطابق به معیارهای علمی و عملی تهیه شده است.
معینیت سواد آموزی معارف روز یک شنبه (۲۴ دلو) از کتاب آموزش قرآن کریم، کتاب پشتوی سواد آموزی، کتاب دری سواد آموزی، کتاب ریاضی سواد آموزی، کتاب ارزیابی شاگردان و کتاب رهنمای آموزش معلمان رونمایی کرد.
قرار است این کتاب‌ها، سال آینده تعلیمی در فاز سوم برنامه سواد آموزی به صورت آزمایشی برای ۲۳۵ هزار سواد آموز احتمالی در ۳۴ ولایت کشور، چاپ و توزیع گردد.
سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف کشور گفت: “کتب درسی جدید سواد آموزی با استفاده از تجارب ملی و بین‌المللی توسط متخصصین خارجی(از کشورهای ازبکستان و کانادا) و ۱۴متخصص داخلی از اکادمی علوم، وزارت معارف و دانشگاه تعلیم و تربیه کابل، با محتوا و ویراستاری خوب آماده چاپ شده اند”.
آقای رحیمی افزود، تلاش کافی به خرچ داده شده است، تا محتویات درس‌های این کتب در پرتو ارزش‌های اسلامی مرتبط به موضوعاتی که سواد آموزان با آنها در زندگی روزمره و واقعی خود سروکار دارند، مانند آموزش زیست باهمی، خانه و خانواده من، صحت و غیره تهیه شده است.
رحیمی خاطر نشان کرد، معینیت سواد آموزی می‌کوشد تا در کنار یاد دادن خواندن و نوشتن برای سواد آموزان، آنان را به مثابه یک سرمایه مفید به کشور و جامعه عرضه کند تا سواد آموزان پس از آموزش، برای رشد اقتصادی، توسعه و امنیت کشور کمک بکنند.
به گفته وی، سواد موثر برای تامین ثبات، توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشور مهم است ولی حکومت و موسسات همکار در ۱۵ سال گذشته به اهمیت این مساله کمتر توجه کرده‌اند.
او یاد آور شد که تلاش می‌کند تا حمایت سیاسی قوی رهبران حکومت، نهادهای بین المللی همکار و وزارت معارف را برای برنامه سواد آموزی موثر در کشور جلب کند.
معین سواد آموزی وزارت معارف تصریح کرد، نصاب تعلیمی گذشته این نهاد، هدف‌مند و بر مبنای مشارکت ارتباطی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سواد آموزان ترتیب نشده بود و به همین دلیل موثریتی خوبی هم نداشت.
کتاب‌های جدید درسی سواد آموزی در طول یک سال(۲۰۱۶) به همکاری مالی سازمان جهانی یونسکو ترتیب و آماده چاپ شده اند.
دنیلو پدیلا رییس بخش تعلیم و تربیه یونسکو در افغانستان نیز گفت: “رونمایی از کتاب های جدید سواد آموزی به معنای آخر کار نیست بلکه آغاز یک سفر طولانی است؛ ما امیدواریم که با تطبیق آزمایشی این کتابها نتایج خوبی به دست آید”.
آقای پدیلا افزود، توقع می رود با تدریس کتابهای جدید، سطح سواد آموزی در افغانستان بالا برود.
هنوز بودجه چاپ و تکثیر این کتاب‌های جدید مشخص نشده است، اما آقای رحیمی ابراز امیدواری کرد که موسسات همکار به ویژه یونسکو در این بخش نیز همکاری کند.
بر اساس معلومات وزارت معارف هم اکنون حدود ۶۰ درصد از شهروندان افغانستان بی سواد اند و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر هم به این آمار افزوده می شود.
هم اکنون رشد سواد در کشور سالانه یک درصد خوانده می شود ولی دولت افغانستان تعهد دارد تا سال ۲۰۲۲ سطح سواد را در کشور به ۶۰ درصد برساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.