آذربایجان وارد تعامل جدید با جهان اسلام می‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 6 جدی 1396 - ۰۵ جدی ۱۳۹۶

◄ نویسنده: فرید شهبازلی، رییس انجمن «جوانان اصلاح طلب» جمهوری آذربایجان/
◄ برگردان: احمدقریشی/

امروز، جهان اسلام با مشکلات جدی و منازعات گوناگون مواجه است؛ جنگ در شماری از کشورهای اسلامی جریان دارد و مردم بی‌گناه کشته می‌شوند.
از جمله این مشکلات و منازعات، می‌توان به مسأله ناگورنو قره باغ در آذربایجان که با اشغال آن توسط ارمنستان به وجود آمد، مشکلات فلسطین و mandegar-3کشمیر و افغانستان و دیگر مناطق خاورمیانه اشاره کرد.
برخی حلقات از این وضعیت بهره برده و سعی دارند اسلام را به عنوان یک تروریستی به جهان معرفی کند و به همین سبب لازم است که کشورهای اسلامی برای مقابله با این وضعیت همسبته‌گی خود را تقویت کنند.
جمهوری آذربایجان، به عنوان یک کشور مهم اسلامی، گام‌های مهمی را در راستای تقویت وحدت اسلامی در این زمینه برداشته است تا صلح دوستی اش را به نمایش بگذارد و به همین دلیل، الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان سال ۲۰۱۷ را «سال همبستگی اسلامی» اعلام کرد و باکو پایتخت این کشور میزبان «رقابت‌های ورزشی همبستگی کشورهای اسلامی» شد.
شرکت کشورهای اسلامی در برنامه‌های بزرگ سال همبسته‌گی اسلامی و بازی‌های وزرشی همبسته‌گی اسلامی در باکو، پیام صلح و ثبات را از این شهر به جهان مخابره کرد.
بعد از کسب استقلال آذربایجان در سال ۱۹۹۱، بنیاد آزادی مذهبی و فکر در این جمهوری گذاشته شد و در راستای احیای بناهای تاریخی و مساجد و معابد کارهای با اهمیتی صورت گرفت.
در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی، تنها ۱۷ مسجد در آذربایجان وجود داشت؛ اما بعد از استقلال این جمهوری بر شمار مسجد افزوده شد و اکنون تعداد مساجد به ۲۱۶۶ باب رسیده است.
در این میان، ۳۰۶ مسجد از سوی حکومت، تحت عنوان بناهای تاریخی اسلامی حفاظت می‌شود. با حمایت الهام علی اف رییس‌جمهور، کمیسیونی که برای این کار ایجاد شده است، مساجد بزرگ و تاریخی از جمله مسجد حضرت محمد (ص)، مساجد بی‌بی هیبت، تازه پیر، مسجد جامع دژ باکو، مسجد اژدر بی‌(اژدر بیگ)، مسجد جامع شاماخی، و مجمتع امام‌زاده در شهر گنجه از جمله مساجد مهمی است که در راستای برنامۀ احیاء مساجد و اماکن مذهبی در آذربایجان صورت گرفته است.
اعلام سال ۲۰۱۶ به عنوان سال چند فرهنگ گرایی و سال ۲۰۱۷ به عنوان سال همبستگی اسلامی در آذربایجان نشان می‌دهد که امکان ایجاد یک مدل اجتماعی بر پایۀ تنوع مذهبی و فرهنگی در این جمهوری و ارایه آن به جهان وجود دارد.
روابط آذربایجان با تمام کشورهای اسلامی از جمله افغانستان بر اساس دوستی و برادری استوار است و این کشور به روابط خود با جهان اسلامی توجه جدی دارد و بر همین اساس بود که نخستین ماموریت دیپلماتیک آذربایجان بعد از استقلال در کشورهای اسلامی انجام شد و در مدت کوتاهی، آذربایجان به حیث عضو فعال سازمان همکاری اسلامی (OIC) عرض اندام کرد و این کشور می‌خواهد با کشورهای اسلامی در راستای ارتقای ارزش‌های جهانی و اسلامی همکاری نزدیک داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.