نمایندۀ سازمان ملل در کابل: افغانستان پس از ۲۰۱۴ مورد حمایت قوی ماست

- ۱۸ میزان ۱۳۹۱

دفتر سازمان ملل متحد در کابل اطمینان می‌دهد که جامعۀ جهانی مصارف برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را می‌پردازد، اما باید این انتخابات به گونۀ دموکراتیک و شفاف برگزار شود.
نماینده ویژۀ سازمان ملل در کابل گفت که حکومت افغانستان باید نیازهای مالی برای انتخابات آیندۀ این کشور را روشن بسازد.
او روز گذشته در یک نشست خبری گفت که به خاطر راه‌اندازی بهتر انتخابات، روند برگزاری نشست‌ها با مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را آغاز کرده است.
یان کوبیش می‌گوید که بحث‌ها با نهادهای امنیتی افغانستان و مقام‌های آیسف نیز در خصوص تامین امنیت انتخابات آینده ادامه دارد.
او در بخش از اظهاراتش هم‌چنان تایید کرد که نگرانی‌هایی در زمینۀ انتخابات پیشرو وجود دارند.

«گزارش گروه بحران واقع‌بینانه نیست»
در این حال، دفتر سازمان ملل متحد گفته است که فکر نمی‌کند گزارش گروه بین‌المللی بحران «واقع بینانه» باشد. حکومت افغانستان نیز این گزارش مبنی بر امکان فروپاشی حکومت افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو را «سیاسی و استخباراتی » عنوان کرده است.
گروه بین‌المللی بحران که یک مرکز تحقیقاتی در بروکسل است، روز دوشنبه با نشر گزارشی گفت که بعد از خروج نیروهای ناتو، خصوصا اگر انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با شفافیت برگزار نشود، امکان سقوط حکومت افغانستان وجود دارد.
یان کوبیش، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در کابل گفت که فکر نمی‌کند این گزارش گروه بین‌المللی بحران «واقع بینانه» باشد. او افزود که تعهد قوی جامعه جهانی براساس این گمان استوار نیست که حکومت افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ فرو می‌پاشد، بلکه این کشور با وجود مشکلات و چالش ها، توسعه می یابد.
کوبیش افزود: «جامعه بین‌المللی حاضر است هرکار ممکن را برای حمایت از افغانستان انجام دهد و با صراحت افغانستان را کمک کند تا به چنین سناریوهای تیره و تار سقوط نکند».

ادامه حمایت جامعه جهانی
نماینده ویژه ملل متحد گفت: «بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد پیام بسیار روشن اش را برای مردم افغانستان ارایه کرد و آن این که جامعه جهانی اکنون و پس از سال ۲۰۱۴ با افغانستان خواهد بود».
او افزود که همه اعضای شورای امنیت ملل متحد در جلسه این شورا تاکید کرده اند که همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه بین‌المللی تقویت شده است و این همکاری‌ها بعد از ۲۰۱۴ نیز ادامه می‌یابد.
به گفته او، اعضای شورای امنیت ملل متحد گفته اند که کنفرانس‌های توکیو، شیکاگو و کنفرانس کابل بین کشورهای همسایه افغانستان مثال‌های زنده همکاری جامعه جهانی با افغانستان در سال های آینده و همچنان پس از سال ۲۰۱۴ می‌باشد.
کوبیش گفت که به مشکلات مشخصی نیز در رابطه به وضعیت افغانستان از سوی اعضای شورای امنیت اشاره شده است. به گفته او، حکومت داری ضعیف، فساد اداری، قاچاق مواد مخدر و خشونت‌ها نگرانی اصلی اعضای شورای امنیت ملل متحد در رابطه به افغانستان را تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.