ریاست‌جمهوری: مخالف نشست ترکمنستان هستیم

- ۰۴ جدی ۱۳۹۱

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که به دلیل آجندای پنهان و استخباراتی‌یی‌که در پشت برگزاری نشست ترکمنستان قرار دارد، مخالف برگزاری این نشست می‌باشند.
ایمل فیضی سخنگوی رییس‌جمهور کرزی به روزنامۀ ماندگار گفت که در نشست ترکمنستان، طرف‌ها به گونۀ تفرقه‌اندازانه دعوت می‌شوند و این برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.
پیش از این دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما خواستار برگزاری نشست بین‌‎الافغانی با حضور تمامی طرف‌های درگیر جنگ افغانستان شده بود.
سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد در کابل به روزنامۀ ماندگار گفته بود که احتمال می‌رود این نشست در ترکمنستان برگزار شود.
مخالف نشست ترکمنستان…
دفتر سازمان ملل متحد در کابل گفته بود که  آجندای نشست بین‌الافغانی از طرف نماینده‌گانی که در این نشست دعوت می‌شوند، تعیین می‌گردد.
اما ایمل فیضی روز گذشته گفت که نشست ترکمنستان آجندای پنهان و استخباراتی دارد.
همچنان سخنگوی حامد کرزی می‌گوید که حالا افغانستان در وضعیتی قرار ندارد که توانایی برگزاری چنین نشست‌هایی را نداشته باشد؛ جامعۀ مدنی، رسانه‌ها، مطبوعات، احزاب سیاسی، مجلس … به گونۀ فعال وجود دارند و باید چنین نشست‌هایی در داخل کشور برگزار شود.
نشست ترکمنستان درحالی قرار است برگزار شود که اخیراً شماری از نماینده‌گان اپوزیسیون، شورای عالی صلح، حکومت افغانستان در نشستی در حومۀ پاریس، با نماینده‌گان طالبان و حزب اسلامی حکمتیار به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
برخی منابع گفته‌اند که نشست پاریس به جز کمپاین تبلیغاتی به طالبان، هیچ سود را دیگری در پی نداشته است.
به گفتۀ این منابع، نشست پاریس طرحی پلان شده از پیش، برای تبلیغات رسانه‌یی به طالبان مسلح بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.