کمیسیون شکایات انتخاباتی: فهرست نامزدان نهایی نشده است

گزارشگر:25 عقرب 1392 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۲

قرار بود کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی امروز شنبه فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند؛ اما مسوولان این کمیسیون گفته‌اند که تا اکنون این فهرست آماده نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نادر محسنی سخنگوی کمیسیون بررسی شکایت‌های انتخاباتی افغانستان می گوید: هنوز فهرست نامزدها نهایی نشده است؛ تهیه فهرست به زمان نیاز دارد اما حفظ شفافیت و رعایت شرط انصاف، مهم‌تر از رعایت مهلت قانونی برای ارائه فهرست است. mandegar
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پنجم اپریل سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار خواهد شد. در این انتخابات جانشین حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان برگزیده می‌شود که از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ دو بار رییس جمهور افغانستان شده اما بر اساس قانون اساسی حق دوباره رییس جمهور شدن را بعد از طی دو دوره ریاست جمهوری ندارد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اواخر ماه اکتبر فهرست اولیه‌یی را منتشر کرد که در آن تنها نام ۱۰ نفر از مجموع ۲۶ داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت شده بود.
بنا به گزارش کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی افغانستان، اکثر نامزدهای رد صلاحیت شده نتوانسته بودند به اندازه کافی کارت رای دهی معتبر ارائه کنند.
داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای نامزدی در انتخابات باید حدود صد هزار هوادار در سراسر کشور داشته باشند تا اثباتی بر حقانیت نامزدی آن‌ها باشد. اثبات این شمار هوادار از طریق کارت‌های رای دهی است که نامزدها باید در اختیار کمیسیون انتخابات قرار می‌دادند. از جمله دیگر ملزومات انتخاباتی دارا بودن دست کم ۴۰ سال سن، عدم سوء پیشینه و گذاشتن وثیقه‌یی حدوداً ۱۸ هزار دالری است.
این معیارها که از انتخابات قبلی سخت گیرانه تر است با هدف محدود کردن شمار نامزدها و جلوگیری از آشفتگی خاطر رای دهندگان است . نظیر اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ افتاد و ۴۰ نفر نامزد ریاست جمهوری شده بودند.
نامزدهای رد صلاحیت شده اوایل نوامبر نسبت به رای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی شکایت کردند و حتی شماری از آن‌ها موضوع دستکاری و دخالت در فعالیت این کمیسیون را به طور ضمنی مطرح کردند.
داوود سلطانزوی می‌گوید: اسم من از فهرست نامزدها خط خورد چون تابعیت دوگانه دارم که البته از آن صرف نظر کرده ام. ضمن این که نامزدهایی هم هستند که تابعیت دوگانه دارند و هنوز نامشان در فهرست انتخاباتی هست. طبعاً حق ماست که از خود بپرسیم آیا مسوولان ارشد برای آن که ما را از میدان رقابت بیرون برانند وارد عمل شده اند یا خیر.
انتخابات ریاست جمهور افغانستان پنجم اپریل در فضایی آکنده از تردید ناشی از خشونت های فزاینده در کشور و خروج ۷۵ هزار نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از این کشور در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار خواهد شد.
جامعه بین الملل به ویژه بیمناک است ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ میلادی که با تقلب و موج خشونت های گسترده طالبان همراه شد تکرار شود.
شورشیان در افغانستان از هم اینک دستور به تحریم انتخابات داده و اعلام کرده اند مشروعیت رییس جمهور آتی افغانستان را به رسمیت نخواهند شناخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.