حامد کرزی به هند می‎‏رود

گزارشگر:9 قوس 1392 - ۰۸ قوس ۱۳۹۲

mandegarرییس جمهور افغانستان در ماه آینده به هند سفر می کند تا پس از خروج نیرو های بین المللی در سال ۲۰۱۴ میلادی از این کشور در مورد انکشاف روابط دو جانبه با هند بحث و گفت‌‎وگو کند.
بر اساس گزارش‎‌های رسانه‌های هندی حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان در این سفر سه روزه اش که در هفتۀ دوم ماه دسمبر امسال صورت می‌گیرد، با مقامات بلند رتبۀ هندی از جمله نخست‎وزیر من موهن سنگهـ در دیلی جدید، دیدار خواهد کرد.
رییس جمهور افغانستان در جریان این سفر که به دعوت دانشگاه پنجاب هند صورت گرفته، در آن دانشگاه سخنرانی می کند.
روزنامه اوت لوک هندیا می‌نویسد که حامد کرزی پس از دیدار با من موهن سنگهـ به شهر پونۀ هند رفته در آنجا در سلسله‌ مراسمی که از سوی دانشگاه سایم بیوسیس برگزار خواهند شد، اشتراک می‌کند.
این درحالی است که قرار است امروز نخست‎وزیر پاکستان به کابل بیاید.
بازدید یک روزۀ نواز شرف از افغانستان، یک هفته بعد از دیدار نوازشریف با هیات شورای عالی صلح افغانستان در اسلام آباد، صورت می‌گیرد. در حالی که نیروهای بین‌المللی به رهبری ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی افغانستان را ترک می‌کنند، شورای عالی صلح افغانستان وظیفه دارد تا زمینه آغاز مذاکرات با طالبان را مساعد سازد.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در سفرش به هند در مورد پروسه آشتی ملی که در آن پاکستان نقش مهم دارد، به مقامات هند نیز معلومات می‌دهد.
اما هند به نقش پاکستان در پروسه صلح افغانستان به دیدۀ شک می‌نگرد. هند نخستین کشوری است که در سال ۲۰۱۱ میلادی با افغانستان توافقنامۀ همکاری‌های درازمدت استراتیژیک را به امضا رسانده است.
همکاری های امنیتی شامل این توافقنامه می‌باشد که به گفتۀ وزارت خارجۀ افغانستان به اساس آن سالانه ده‌ها افسر امنیتی افغان برای فراگیری آموزش های مسلکی به هند می روند.
رهبران دو کشور در این سفر در مورد جلب کمک‌های نظامی هند برای تقویت نیروهای امنیتی افغان نیز گفتگو می کنند. در این اواخر حکومت افغانستان فهرست وسایل مورد نیاز نیروهای نظامی افغان را به حکومت هند سپرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.