کارشناس منطقه: معامله بزرگی میان افغانستان و پاکستان در جریان است

- ۲۷ عقرب ۱۳۹۱

یک کارشناس ارشد مسایل منطقه معتقد است که یک معامله بزرگ بین پاکستان و افغانستان برای حل موضوع طالبان در جریان است.
محمد پیرملازهی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این که بحث اصلی در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور در ۲۰۱۴ است، عنوان کرد: دو نگرانی اصلی در حال حاضر در مورد این کشور وجود دارد. اول اینکه طالبان از طریق قهرآمیز مجددا حمله‌ور شود، با توجه به این که هنوز نیروهای نظامی افغان در حد و توانی نیستند که بتوانند به صورت مستقل از نیروهای ناتو و امریکا مقاومت کنند. در واقع خطر سقوط حکومت وقت وجود دارد. نگرانی دوم نیز در خصوص ادامه حمایتی است که از دید افغانستان، کشور پاکستان از گروه طالبان و شبکه حقانی و حکمت‌یار دارد. حال باید این نگرانی‌ها به نوعی قبل از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به شکلی برطرف شود، هر چند که نیروهای خارجی به طور کامل خارج نخواهند شد و یک پایگاه نظامی در افغانستان باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به سفر رییس شورای عالی صلح به پاکستان گفت: این هیات به دنبال این است که پاکستان و عربستان سعودی کمک کنند که مذاکرات جدی بین طالبان و حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان شروع شود و قبل از ۲۰۱۴ یک مصالحه ملی صورت بگیرد و جنگ به پایان رسیده و نگرانی‌ها از بین برود.
کارشناس مسایل شبه‌قاره با بیان اینکه آیا شورای صلح می‌تواند چنین کاری انجام دهد و پاکستان به ساده‌گی حاضر خواهد شد که با افغانستان کنار بیاد تصریح کرد: به نظر می‌رسد که قضاوت سخت است، به این دلیل که پاکستان یک سری منافع استراتژیک دارد که تا آن منافع را به دست نیاورد کاملا حمایت خود را از گروه‌های معارض افغانستان قطع و یا کم نخواهد کرد، اما فشار امریکا به پاکستان خیلی زیاد است و امروز به نظر می‌رسد که پاکستان نسبت به گذشته تمایل بیشتری برای مذاکره با افغانستان دارد، چرا که می‌داند، اگر فشار امریکا در این زمینه بیشتر شود امنیتش به خطر می‌افتد و از این زاویه امیدواری ایجاد شده که مذاکره‌یی جدی بین افغانستان و پاکستان صورت بگیرد.
افغانستان  خط دیورند را به رسمیت می‎شناسد
ملازهی با تاکید بر این که از نظر مقامات افغانستان باید قبل از ۲۰۱۴ مساله طالبان حل شود اظهار داشت: این امر منوط به همکاری پاکستان است، به نظر می‌رسد که افغانستان می‌خواهد خط مرزی دیورند را به رسمیت بشناسد. حالا بحث‌هایی در کابل وجود دارد که عنوان می‌شود برخی گروه‌های سیاسی تمایل دارند خط مرزی دیورند را به رسمیت بشناسند، چون معتقداند اگر این خط مرزی به رسمیت شناخته شود دیگر پاکستان انگیزه‌یی برای دخالت در افغانستان ندارد و صلح و ثبات در این کشور محقق خواهد شد.
وی افزود: البته افغان‌ها انتظار دارند در قبال به رسمیت شناختن مرز دیورند، بندری در پاکستان که عمدتاً فکر می‌شود بندر گواتر باشد در ایالات بلوچستان در اختیارشان قرار بگیرد تا تجارت خارجی افغانستان از این بندر صورت بگیرد. به نظر می‌رسد به معامله بزرگی در جریان شکل گرفتن است، اما هنوز شکل آن روشن نیست.
صلاح‌الدین ربانی، رییس شورای صلح افغانستان همراه با هیاتی با هدف گفت‌و‌گو با مقام‌های پاکستانی اخیراً به این کشور سفر کرده  بود.
به نظر می‌رسد در نتیجه این سفر مقامات پاکستانی با آزادی ملا ترابی، وزیر پیشین عدلیه طالبان و دو مامور استخباراتی طالبان موافقت کرده است. ولی ملابرادر، نفر دوم طالبان هنوز در بین نفرات آزاد شده نیست.
بعد از اینکه طالبان حمل امسال از مذاکرات صلح کنار کشیدند، تا کنون فعالیتی برای بازگرداندن آنها به میز مذاکرات صورت نگرفته بود. آزادی این چند مقام پیشین طالبان، برای آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح بسیار مهم به خوانده شده است.
شورای صلح افغانستان دو سال پیش با شرکت ۷۰ عضو از سوی حامد کرزی، رییس جمهوری کشور با هدف مذاکره با طالبان ایجاد شد. ولی این شورا هنوز دستاورد چشمگیری نداشته است. ملا محمد عمر، رهبر طالبان، در پیام تبریک خود به مناسبت عید قربان با لحنی متفاوت از قبل امکان هر گونه مذاکره را با دولت افغانستان رد کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.