اسناد و مدارک حمله به سیاه‌گرد ساخته‌گی بود

گزارشگر:7 دلو 1392 - ۰۶ دلو ۱۳۹۲

ماتیو روزنبرگ – نیویارک تایمز
mandegar-3امریکایی‌ها می گویند ادعاهای افغانستان در مورد حمله امریکا به روستایی در این کشور نادرست است.
طالبان اغلب اسنادی را با هدف نشان دادن قتل عام مردم در حملات نیروهای امریکایی منتشر می‌کند. عکس‌هایی از خانه‌های ویران شده و اجساد خون‌آلود و تصاویر ویدیویی از غم و اندوه مردم در مراسم خاکسپاری کشته‌شده‌گان که همه آنها برای برانگیختن احساسات است و هیچ مدرکی برای صحت آنها وجود ندارد.
اما این مرتبه این دولت حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان بود که اسناد تحریک کننده‌یی را منتشر کرد، اسنادی که حاصل تحقیقات یک کمیسیون مسوول بررسی‌های حمله پانزدهم جنوری به یک روستای دور افتاده در افغانستان بود، که امریکا بر روی آن سرپوش گذاشته بود.
گروهی از مقامات افغانی در اقدامی مقامات غربی را به شدت به دردسر انداختند. آنها به اشتباه بخشی از مدارک این پرونده را ارایه و اسناد دیگری را که منبع آن‌ها مشخص نیست منتشر کردند.
روزنامه نیویورک تایمز با بررسی این پرونده متوجه شد که این اسناد هفته گذشته در پایگاه اینترنتی طالبان منتشر شده بود.
انزجار کرزی از امریکا بر کسی پنهان نیست و تلفات در میان غیرنظامیان از مسایل تلخ و اختلاف برانگیز میان امریکا و افغانستان است.
عکس‌ها و فیلم‌هایی که هفتۀ گذشته دفتر حامد کرزی منتشر کرد سطح تازه‌یی از رابطه خصمانه را میان این دو کشور متحد موجب شد و نشان داد که سخنان مقامات دولت کرزی به طور فزاینده‌یی انعکاس سخنان طالبان است به خصوص در وارونه جلوه دادن حقایق یا جعل آنها در صورت لزوم.
به گفتۀ برخی از مقامات افغانی، هدف از انتشار این پرونده توجیه طفره کرزی از امضای توافق بلندمدت امنیتی با امریکا است. وی قصد دارد با نشان دادن این که دست نشانده امریکا نیست، احتمال مذاکرات صلح با طالبان را افزایش دهد.
این مسأله موجب شده است که مقامات امریکایی و اروپایی متقاعد شوند که کرزی به طور کلی قصد امضای این توافق امنیتی را ندارد. دولت اوباما گفته است بدون امضای چنین توافقی، با پایان ماموریت ناتو در افغانستان در سال کنونی، امریکا نیز نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد.
رابطه کرزی با امریکا زمانی تیره تر شد که وی در یک سخنرانی امریکا را مسوول جنگ با طالبان خواند.
وی روز شنبه به خبرنگاران گفت امریکایی‌ها برای ادامه جنگ در این کشور خواستار امضای این توافق امنیتی هستند و اگر امریکایی‌ها انتظار دارند افغانستان همچنان یک منطقه نیمه جنگی برای سال های آینده باشد، وی نمی‌تواند هیچگونه توافقی را بپذیرد.
یک هفته پس از حمله به روستای وازغر(در ولسوالی سیاه‌گرد)، آمار کشته شده‌گان که ائتلاف تحت هدایت امریکا و دولت افغانستان ارایه دادند بسیار متفاوت بود.
دستکم دو عکس منتشر شده به علت آن که قدمت آنها به بیش از سه سال بر می‌گردد نمی تواند ثابت کند که کشته شده‌گان متعلق به این روستا بوده اند. یا عکس دیگری که دو نفر را در کفن نشان می‌دهد بارها در طی سال های گذشته در پایگاه‌های اینترنتی طالبان منتشر شده است.
مقامات امریکایی فقط می‌گویند این اسناد خود به تنهایی تردیدها را نشان می‌دهد.
برخی از عکس‌ها به زمان پیش از حمله بر می‌گردد. حتی برخی از مقامات غربی و افغانی می‌گویند مشخص نیست که فیلم مراسم خاکسپاری منتشر شده برای تدفین کشته شده‌گان آن حمله باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.