سکولاریسم فرانسه در مخالفت با اسلام

گزارشگر:10 قوس 1392 - ۰۹ قوس ۱۳۹۲

حکم مهم دیگری از سوی دادگاهی در فرانسه در ارتباط با پوشش مسلمانان در این کشور، هرچه بیشتر فشارها را بر اقلیت مسلمان فرانسه افزایش خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخیرا یک دادگاه شهر پاریس حکم داد که مهدکودک‌ها حق دارند پرستار کودکی را که در پوشیدن حجاب در سرکار اصرار دارد، اخراج کنند.
با این حکم زنان مسلمان فرانسوی که به منظور انجام وظیفه مذهبی خود روسری به سر می‌کنند با محدودیت آزادی خود در داشتن حجاب مواجه خواهند شد.
در بطن این مناقشه یک سوال مطرح است و آن این است که آیا قوانین سختگیرانه فرانسه درخصوص به نمایش گذاشتن نمادهای مذهبی در مدارس و نهادهای دولتی قابل اجرا در مهدکودک‌های خصوصی نیز هست یا خیر.
در ماه مارچ یک دادگاه سطح پایین فرانسه علیه این تصمیم رای داد اما به دنبال انتقادات گسترده در عرصه سیاسی فرانسه نسبت به این حکم روز چهارشنبه گذشته یک دادگاه استیناف این حکم را لغو کرد.
پیش از آنکه این مساله به طور قطعی حل و فصل شود احتمالا مناقشات حقوقی بیشتری مطرح خواهند شد اما این مساله که کارفرمایان خصوصی می‌توانند به کارمندان خود بگویند چطور براساس اصل بی‌طرفی مذهبی در قوانین فرانسه پوشش داشته باشند مدت‌هاست در این کشور جا افتاده است.
فرانک فرگوسی، یک کارشناس مرکز پژوهش ملی فرانسه اظهار داشت: تا به حال مساله بی‌طرفی مذهبی منحصرا یک مساله مربوط به بخش دولتی بود، مساله این است که برخی تحولات اخیر از جمله تحولات مربوط به حکم روز چهارشنبه منحصرا در مخالفت با مسلمانان بوده‌اند حتی اگرکه دولت فعلی به نسبت دولت‌های قبلی کمتر با اسلام تقابل داشته است.
از جمله تحولات اخیر مساله مربوط به انتشار منشور سکولاریسم در مدارس در ماه سپتامبر بود.
دلیل بوبکر، رییس شورای مسلمانان فرانسه در آن زمان اظهار داشت که ۹۰ درصد از جمعیت پنج میلیونی مسلمانان فرانسه این منشور را در مخالفت با خود می‌دانند.
نگرانی‌های مشابهی نیز نسبت به یک بحث در برخی از دانشگاه‌ها وجود دارد. این بحث این است که آیا دانشجویان مسلمان دختر اجازه پوشیدن روسری در کلاس‌های خود را دارند یا خیر.
همچنین یک پیشنهاد نیز مطرح شده مربوط به اینکه زنان مشغول به پرستاری از بچه در خانه‌ها نسبت به بی‌طرفی مذهبی خود مورد پرس و جو قرار گیرند. اوایل سال جاری میلادی نیز یک دختر مسلمان فرانسوی به دلیل پوشش از مکتب اخراج شد.
وی دامنی بلند و یک روسری به سر داشت که از نظر مقامات لباس مذهبی آشکار به شمار می‌رفت.
سال گذشته میلادی نیز یک شورای محلی در فرانسه تصمیم مربوط به اخراج چهار تن از کارکنان خود را به دلیل اینکه در ماه رمضان روزه بوده و طی روز اقدام به خوردن نکرده بودند، لغو کرد.
آن‌ها عقیده داشتند که روزه گرفتن این چهار کارمند باعث به خطر افتادن مراقبت از کودکان می‌شود.
همچنین طی روزهای اخیر نیز بحث دیگری از سوی یک دادگاه اداری شهر گرونوبل مطرح شده است و آن این است که زندان‌های محلی باید برای زندانیان مسلمان غذای حلال فراهم کنند.
ژان بوبرو، کارشناسی که در زمینه مذهب و سکولاریسم فعالیت می‌کند، گفت که حکم مربوط به مهد کودک‌ها یک سابقه حقوقی خطرناک ایجاد می‌کند.
بوبرو افزود: ما به نام سکولاریسم حاکمیت قانون را کنار گذاشتیم و واقعیت این است که این سکولاریسم برخی مسائل کم ارزش‌تر برای ما را می‌پوشاند.
وی افزود: به عنوان مثال اخیراً به طور جدی بررسی می‌شود که آیا می‌توان جلوی مادران با حجاب را از همراهی با فرزندانشان به مکتب گرفت یا خیر. اما چطور ما با برانگیختن این زنان علیه خود می‌توانیم در فرانسه یکپارچکی ایجاد کنیم؟
وی تاکید کرد: آنچه که ما انجام می‌دهیم ایجاد یک سکولاریسم جدید است، سکولاریسمی که با سختگیری بیشتری با اسلام به نسبت مذاهب دیگر برخورد می‌کند. در حالی که در عمل براساس قانون اساسی همه مذاهب و نژادها با یکدیگر برابر هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.