سیگار: به رغم مصرف میلیون‌ها دالر صنایع استخراجی افغانستان پیشرفت نکرده است

گزارشگر:شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3اداره سیگار در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که صنایع استخراجی افغانستان با وجود کمک‌های زیاد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.
اداره سیگار در تازه‌ترین گزارش خود می‌‌گوید که با بررسی کمک‌های TFBSO(نیروی کاری موقت برای تجارت و ثبات وزارت دفاع) و USAID (اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده)، مشخص شده است که نتایج کمک‌ها در بخش توسعه استخراج معادن افغانستان، بخاطر عدم تعهد وزارت معادن و پترولیم برای آوردن اصلاحات و سایر چالش‌های کاری با دولت افغانستان، نتایج مطلوب را نداشته است.
این گزارش در ماه جنوری ۲۰۱۶ به نشر رسیده است.
از سال ۲۰۰۹ به این سو ایالات متحده نزدیک به ۴۸۸ میلیون دالر امریکایى را جهت توسعه استخراج معادن در افغانستان به مصرف رسانده‌اند.
سیگار در این گزارش به صورت مشخص از عدم تعهد وزارت معادن در آوردن اصلاحات لازم برای استفاده بودجه اختیاری به عنوان یکی از عوامل اصلی موانع پیشرفت و ظرفیت‌سازی در این بخش یادآوری می‌کند.
در این گزارش از تأخیر در تصویب قانون جدید معادن، مشکلات کارمندان در وزارت معادن و پترولیم‌ و تصمیم احتمالی اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده بمنظور عدم پرداخت بودجه اختیاری برای پروژه سرمایه‌گذاری و انکشاف معادن برای ثبات افغانستان ( MIDAS)، بعنوان عوامل دیگر برآورده نشدن این اهداف نام برده شده است.
در این گزارش آمده است که اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده، بودجه اختیاری پروژه MIDAS را در ماه دسامبر ۲۰۱۴ به صورت کامل مسدود کرده است.
کمک‌های اختیاری، بودجه‌ای است که از طریق بودجه ملی دولت افغانستان به مصرف می‌رسد.
معلومات جدید زمین شناسی، علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بین‌المللی به قانون معادن و هایدرو کاربن افغانستان و بعضی از ظرفیت‌های نسبتا جدید دیگر در وزارت معادن و پترولیم از نتایج مثبت کمک‌های آمریکا در این بخش آمده‌اند.
براساس این گزارش فساد، سرک‌های ناکافی، عدم موجودیت خط آهن و ناامنی؛ موانع و چالش‌های عمده فرا راه صنایع استخراجی افغانستان می‌باشند.
این دومین گزارش سیگار (اداره سرمفتش ویژه برای بازسای افغانستان) در بخش کمک‌های آمریکا برای توسعه استخراج معادن در افغانستان است.
نخستین گزارش سیگار در مورد صنایع استخراجی افغانستان در ماه اپریل ۲۰۱۵ به نشر رسیده بود.
دولت ایالات متحده امریکا می‌گوید که افغانسـتان به ارزش بیش از یک تریلیون دالر امریکایى مواد معدنى، نفت و گاز طبیعی «مواد اسـتخراجی» دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.