ریاست‌جمهوری: تیل ارتش و پولیس را قطع کردند

گزارشگر:12 قوس 1392 - ۱۱ قوس ۱۳۹۲

mandegarرییس‌جمهور کرزی، ایالات متحده امریکا و ناتو را متهم کرده است که اکمالات مهم نظامی به برخی قطعات نیروهای اردو و پولیس افغانستان را متوقف کرده اند تا بر او در امضای موافقت نامه دو جانبه امنیتی فشار وارد کنند.
وزارت‌های دفاع و داخله روز یک شنبه در جلسۀ شورای امنیت ملی افغانستان خبر داده اند که ایالات متحده امریکا تامین تیل و اکمالات برخی قطعات ارتش ملی و پولیس افغانستان را قطع کرده است. شورای امنیت ملی افغانستان این کار امریکایی‌ها و ناتو را «خلاف تعهدات قبلی و روحیه همکاری قلمداد نمود».
در یک اعلامیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته شده است: «قطع نمودن تیل و خدمات حمایتی بر اردو و پولیس ملی ما به حیث وسیله فشار از جانب ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا افغانستان با چشم پوشی از شرایط خویش، قرارداد امنیتی را با امریکا به امضا برساند».
کرزی هفته گذشته بر شرایطی که برای امضای موافقت نامه امنیتی با ایالات متحده امریکا بیان داشته بود تاکید کرد و گفت که این موافقت نامه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امضا نخواهد شد.
مقام‌های امریکایی هرچند این اتهام کرزی را رد کرده، اما گفته اند که اگر این موافقت نامه امنیتی به زودی امضا نشود، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند مانند آنچه که دو سال قبل در عراق صورت گرفت.
نیروهای زیر رهبری ناتو در افغانستان در اعلامیه‌یی گفته اند: «هیچ‌گونه توقفی در تهیه تیل درخواست شده صورت نگرفته است و ما به انجام فوری همه سفارش‌ها پس از دریافت آنها ادامه می‌دهیم».
روابط کرزی با ایالات متحده امریکا پس از برگزاری لویه جرگه‌یی متشنج تر شده است که موافقت نامه امنیتی با ایالات متحده امریکا را تایید کرد. ایالات متحده امریکا خواستار امضای این موافقت نامه امنیتی تا پایان سال جاری میلادی است، اما کرزی نمی خواهد آن را به زودی امضا کند.
عدم امضای این موافقت نامه امنیتی میلیاردها دالر کمک کشورهای غربی به افغانستان را به مخاطره خواهد انداخت. از سوی دیگر این ترس وجود دارد که اگر بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند این کشور دچار ناآرامی های داخلی خواهد شد و اقتصاد شکننده اش سقوط خواهد کرد.
امضای موافقت نامه امنیتی که در واقع حضور شمار محدودی از نیروهای امریکایی و ناتو را برای بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان تضمین می کند، برای امنیت و ثبات افغانستان حیاتی نگریسته می شود. در صورتی که ایالات متحده امریکا همه سربازان خود را از افغانستان خارج کند، دیگر متحدان اش در ناتو نیز چنین خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.