همورویید یا بواسیر خجالت ندارد!

گزارشگر:داکتر پیمان ادیبی/ 13 قوس 1392 - ۱۲ قوس ۱۳۹۲

mandegarبخش نخست

درد دارد و می‌دانم خیلی اذیت می‌شود، ولی به پزشک مراجعه نمی‌کند. می‌گویم چرا نزد داکتر نمی‌روی. پاسخ می‌دهد: چون خجالت می‌کشم. تازه چه فایده وقتی همه می‌گویند بواسیر درمان ندارد!
حتماً شما هم کسانی را می‌شناسید که این درد آزارشان می‌دهد و نمی‌دانند چه کنند. اما مطمین هستم با خواندن این مطلب می‌توانید به این افراد کمکِ شایانی بکنید.
شیوع بواسیر یا همورویید بین خانم‌ها و آقایان تفاوت عمده‌یی ندارد، ولی برخی آمارها نشان می‌دهد آقایان به‌خاطر این بیماری مراجعه بیشتری به پزشک دارند. همه افراد سالمِ جامعه ممکن است به درجاتی از همورویید مبتلا باشند، اما در کسانی که یبوست [قبضیت] طولانی‌مدت دارند، شیوع بواسیر بیشتر است. این یعنی اگر یبوست درمان شود، تا حد زیادی علایم بواسیر نیز بهبود می‌یابد.
بواسیر خیلی وقت‌ها علامت شدیدی ندارد
در ناحیه مقعد، عروق وریدی فراوانی وجود دارد که به آن‌ها، عروق بواسیری یا همورویـیدال می‌گویند. خیلی از افراد بدون این که بیماری خاصی داشته باشند، دچار برجسته‌گی و برآمده‌گی عروق وریدی مقعد هستند، اما افراد کمی (حدود ۵ درصد جامعه) به بیماری‌های مرتبط با بواسیر دچار می‌شوند. خون‌ریزی از ناحیه عروق وریدی اطراف مقعد، ایجاد لخته و درد متعاقبِ آن در این عروق، ایجاد زخم روی عروق و ترشحات مکرر در اثر برآمده‌گی عروق خارج از روده؛ علایم برجسته این بیماری به حساب می‌آیند.
بسیاری از افراد مبتلا به بواسیر، دچار علایم شدید نیستند و هر از گاهی دچار خارش و خون‌ریزی مختصر در ناحیه مقعد می‌شوند. در کسانی که یبوست طولانی‌مدت دارند و هنگام اجابت مزاج دچار مشکل می‌شوند، شیوع بواسیر بیشتر است و امکان دارد عوارض و علایم بیشتری دامن‌گیر آن‌ها شود.
کسانی که زیاد می نشینند، بیشتر مبتلا می شوند؟
خیلی از افراد تصور می‌کنند چون شغل‌شان پشت میز نشینی است و در روز به مدت طولانی می‌نشینند، دچار همورویید شده‌اند. اما باید دانست که نشستن طولانی‌مدت به‌تنهایی باعث ایجاد بیماری نیست، اما اگر کم‌تحرکی باعث تشدید و ایجاد یبوست شود، می‌تواند بروز علایم بواسیر را تسریع کند. البته اگر کسی دچار علایم بواسیر به صورت خون‌ریزی یا خارش یا درد باشد، علایم او با نشستن طولانی‌مدت تشدید خواهد شد.
همورویید درمان خاصی نیاز ندارد
بیشتر بیماران دچار بواسیر، به درمان خاصی نیاز ندارند. وقتی درمان مطرح می‌شود که بیمار دچار علایم باشد و از بیرون‌زده‌گی وریدها از مقعد آزار ببیند. در این حالت ابتدا درمان‌های ساده مثل اصلاح یبوست، مصرف مایعات فراوان، تحرک، مصرف غذاهای حاوی فیبرهای گیاهی مانند اسفرزه، تحرک بیشتر، پیش‌گیری از چاقی یا کاهش وزن اضافه و… تجویز می‌شود، چون با آسان‌تر شدن اجابت مزاج، علایم بواسیر هم خفیف‌تر می‌شود. علاوه بر این‌ها، برای مدتی کوتاه مثلاً برای چند روز می‌توان داروهای پانسمان کننده برای بیمار تجویز کرد، مثل پمادهای ضدهمورویید یا ضد بواسیر که در ناحیه مقعد استفاده می‌شود یا شیاف‌هایی که علایم آزاردهنده را کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.