هشدار دبیرکل ناتو از عدم امضای قرارداد امنیتی: صریح می‎گویم که می‎براییم

گزارشگر:13 قوس 1392 - ۱۲ قوس ۱۳۹۲

دبیرکل ناتو اعلام کرد، این سازمان در صورتی که رییس جمهور افغانستان پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکند، مجبور خواهد شد همه سربازانش را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، چندی پیش لویه جرگه مشورتی پیمان امنیتی با امریکا را که به چگونگی حضور نظامی امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ شکل می‌دهد، تصویب کرد، اما حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان از امضای این معاهده تا انتخابات ریاست جمهوری ماه ‌اپریل خودداری کرده است.mandegar
در حال حاضر ناتو ۸۰ هزار سرباز در افغانستان دارد که اکثریت آنها ‌امریکایی هستند. ناتو قصد دارد پس از سال ۲۰۱۴ بین هشت تا ۱۲ هزار سرباز در افغانستان نگه دارد. بدون پیمان امنیتی امریکا با افغانستان ناتو نخواهد توانست توافق خود با دولت افغاستان را نهایی کند. این توافق شرایط حضور سربازان مربوط به دیگر اعضای ناتو و کشورهای شریک در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ مشخص می‌کند.
در همین حال، آندرس فوگ راسموسن ،‌ دبیرکل ناتو در اظهاراتی در شهر بروکسل تاکید کرد: در صورت عدم امضای این توافق ما یک چارچوب کاری قانونی درست نخواهیم داشت و امکان اینکه یک هیات آموزش، مشاوره‌ و پشتیبانی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان داشته باشیم وجود نخواهد داشت.
وی اظهار امیدواری کرد که حامد کرزی به توصیه لویه جرگه عمل کرده و توافق را امضا کند.
دیروز وزرای امور خارجه ناتو در شهر بروکسل دیدار کردند و درباره وضعیت افغانستان بحث کردند. تاخیر در امضای توافق امنیتی امریکا با افغانستان نارضایتی زیادی را در میان دیپلمات‌های ناتو ایجاد کرده زیرا موجب معلق شدن برنامه‌ریزی نظامی دقیق برای پس از سال ۲۰۱۴ شده است.
مقامات و دیپلمات‌های ناتو نسبت به عواقب وخیم عدم امضای توافق امنیتی با امریکا برای افغانستان از جمله تهدید شدن هشت میلیارد دالر کمک کشورهای خارجی در هر سال به این کشور هشدار داده‌اند.
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس راسموسن در جریان ملاقات با ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر جدید ناروی در شهر بروکسل اظهار کرد: بگذارید صریح بگویم این توافق برای حضور ما در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ یک پیش شرط است و باید یک چارچوب کاری حقوقی مناسب وجود داشته باشد و بدون آن امکان استقرار هیات ما در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ وجود نخواهد داشت.
همچنین داگلاس لوته، سفیر ‌امریکا در ناتو به خبرنگاران گفت: معاهده امنیتی امریکا و افغانستان نخستین پیوند زنجیری است که در نهایت بیش از هشت میلیارد دالر کمک مالی را برای نیروهای امنیتی افغانستان و برنامه‌های توسعه به بار خواهد آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.