حمایت امریکا برای نصب بند دوم برق کجکی

گزارشگر:19 قوس 1392 - ۱۸ قوس ۱۳۹۲

mandegarقرارداد پروژه نصب توربین دوم بند برق کجکی میان شرکت برشنا و اداره انکشافی ایالات متحده امریکا به امضا رسید.
به گزارش خبرگزاری جمهور، عبدالرازق صمدی، رییس شرکت برشنا با جیبری بیسون، نماینده اداره انکشافی ایالات متحده امریکا قرارداد پروژه نصب توربین دوم بند برق کجکی را به امضا رساندند.
آقای صمدی در جریان امضای این قرار داد گفت:‌ « بند برق کجکی ظرفیت ۱۵۰ میگاوات برق را دارا می باشد که ۲۰ میگاوات برق به ولایت‌های هلمند و قندهار توزیع شده است».
آقای صمدی افزود: « ما به کمک دونرهای خارجی مصمم هستیم که سیستم های پیشرفتۀ برق را در داخل کشور ایجاد کنیم تا از مصرف و ضایعات برق جلوگیری شود».
وی تصریح کرد که این پروژه، در دو مرحله تطبیق می‌گردد: در مرحله اول، ارزیابی توربین جدید و دیگر ماشین آلات به هزینه ۶ میلیون دالر در مدت ۴ تا ۶ ماه تکمیل می شود و مرحله دوم نصب توربین جدید است که ۵،۱۸ میگاوات برق را در تولید برق این بند افزایش می آورد. به این بخش حدود ۶۸ میلیون دالر اختصاص داده شده که تا ختم سال ۲۰۱۵ میلادی به اتمام می رسد.
همچنان، مصطفی مستور، معین اداری وزارت مالیه نیز گفت: « دو سکتور مهم که اول اعمار سرک و خط آهن و در قدم دوم ساخت و ساز در بخش انرژی و آب می باشد؛ در سطح اولویت کارهای وزارت مالیه قرار دارد».
وی خاطرنشان کرد که از سوی برخی رسانه‌ها خبر تقلیل کمک‌های ایالات متحده امریکا به نشر رسیده که امضای چنین قراردادهایی، بیانگر افزایش کمک های این کشور می باشد.
آقای مستور تصریح کرد که هزینه نصب پروژه توربین دوم بند برق کجکی، از سوی اداره انکشافی امریکا پرداخت و از طریق بودجه ملی وزارت مالیه به مصرف می رسد که این پروژه ۶ تا ۸ ماه آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد.
آقای جیبری بیسون، نماینده اداره انکشافی امریکا نیز بیان داشت که کشورش در راستای ساخت و ساز زیر بناها، از جمله اعمار بند برق و پروژه های برق رسانی در افغانستان، به کمک هایش ادامه می دهد.
به گفته وی، امریکا و افغانستان دو کشوری است که تاکنون روابط دوستانه داشته و برای همکاری های دو جانبه تلاش می ورزند.
باید گفت که بند برق کجکی در سال ۱۳۲۹ خورشیدی توسط ایالات متحده امریکا اعمار و در سال ۱۳۳۳ به بهره برداری سپرده شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.