سومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی در پنجشیر برگزار شد احمد ولی مسعود: هیچ کسی به تنهایی برنده نیست

گزارشگر:هارون مجیدی/ 23 قوس 1392 - ۲۲ قوس ۱۳۹۲

سومین نشست مشورتی طرحِ اجندای ملی روز پنجشنبه (۲۰ قوس سال ۱۳۹۲ برابر با ۱۱ دسمبر۲۰۱۳) در ولایت پنجشیر برگزار گردید.

در این نشست مشورتی که با حضور نخبه‌گان، جوانان، فرهنگیان و روشنفکران ولایت پنجشیر برگزار شده بود، اشتراک‎کننده‎گان بر اهمیت طرحِ اجندای ملی برای خروج از بن بست کنونی کشور تأکید کرده و گفته‌اند که باید این طرح، با تمامی اقشار جامعۀ افغانستان در میان گذاشته شود.mandegar 3
اشتراک‎کننده‎گان با حمایت از نشست‎هایی که پیش از این در ولایت‎های کابل و هرات برگزار شده بود، طرح‎ها و دیدگاه‎های‌شان را در راستای بهبود طرحِ اجندای ملی که از سوی احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود مطرح شده است، ارایه کردند.
احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود و نویسندۀ طرح آجندای ملی در این نشست، ضمن خوش‌آمدید و سپاسگزاری از مهمانان گفت: سومین نشست ما در پنجشیر به‌خاطر راه‌اندازی کدام کمپاین انتخاباتی نیست؛ بل ما آمده‌ایم تا در مشورت با شما در جهت غنامندی این طرح کاری انجام دهیم.
او افزود، ما هر قدری که بتوانیم یک برنامۀ ملی را در کشور خود حمایت نموده و بارور سازیم، به همان اندازه در مقیاس ملی موفقتر می‌باشیم.
آقای مسعود همچنان گفت: «پنجشیر که در زمان اشغال و تجاوز از خود شهامت نشان داده و مردم این ولایت تا پای جان از سرزمین خود دفاع کرده اند، امروز نیز باید در جهت پیشبرد یک طرح و برنامۀ ملی و افغانستان شمول باید نقش خود را بازی کند.»
آقای مسعود تصریح کرد: مردم افغانستان نگران هستند که آینده چه می‌شود، به همین نسبت ما آمده‌ایم که در یک گفت‌وگو و تبادل نظر با شما، به یک سلسله تفاهمات دست یابیم، تا سرنوشت مردم را در آینده به گونۀ درست رقم بزنیم.
رییس بنیاد شهید مسعود با بیان این‌که همدست بودن، وحدت ملی وهمگرایی بین اقوام، می‌تواند در ملت‌سازی نقش ارزنده را ایفا نماید، افزود: «بعد از این باید به برنده‌شدن و بازنده‌شدن نقطۀ پایان گذاشته شود و مردم در یک همگرایی، تفاهم و همسویی در ساختن افغانستان نقش داشته باشند.»
او با بیان پیشینۀ مطرح‌شدن طرح آجندای ملی افزود: ما به خاطر سلامت آیندۀ کشور، این طرح را پیشکش کردیم تا بتوانیم مشکلات خود را توسط گفتمان ملی حل و فصل کنیم.
آقای مسعود با اشاره بر چالش‌هایی که فرا راهِ کشور قرار دارد، بیان داشت که این چالش‌ها باید به یک فُرصت درست تبدیل شوند.
او با اشاره بر زمان نزدیک‌شدن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان گفت: ما باید بکوشیم که انتخابات، ما را ببیشتر وصل کند، نه این که جدایی بیشتر میان مردم افغانستان به میان آورد.
احمد ولی مسعود نویسندۀ طرح آجندای ملی اضافه کرد: «امروز کشور ما در شرایطی قرار دارد که جامعۀ جهانی آن را ترک میکند و افغانستان و مردم آن را به حال خودشان رها خواهد کرد و می‌نگرند که مردم برای رفع مشکلات و ناهنجاری‌های خود چه انجام می‌دهند؛ آیا مردم افغانستان می‌توانند با خود کنار بیایند و روی یک برنامۀ ملی که بتواند متضمن منافع مردم باشد، همگام و هم فکر شوند.»
آقای مسعود با بیان اینکه مردم افغانستان باید در میان خودشان برای تضمین آیندۀ خویش به یک همگرایی و تفاهم برسند، افزود: «طرح آجندای ملی پیش از این به مشوره‌خواهی و نظریه‌دهی میان نخبه‌گان کابل و حوزۀ جنوب غرب افغانستان گذاشته شد تا آنها برای آیندۀ خود نظر بدهند و تصمیم بگیرند و بعد از این نیز تیم آجندای ملی به برخی ولایات دیگر سفر خواهند داشت و این طرح را به مشورۀ مردم خواهند گذاشت تا خود برای آیندۀ شان تصمیم بگیرند و تجاران سیاسی و قومی را نگذارند تا یکبار دیگر بر گرده‌های مردم فشار آورند و حکومت کنند.»
آقای مسعود گفت: هیچ گروهی در افغانستان نمی‌تواند به تنهایی کشور را از بحران نجات بدهد. ما بدین نظر هستیم تا با یک همگرایی نتیجۀ انتخابات پیشرو را موفق بگردانیم و در نتیجۀ آن بتوانیم دولت وحدت ملی و یا همه شمول را ایجاد کنیم.

در این حال، عبدالرحمن کبیری والی ولایت پنجشیر ضمن خوش‌آمدگویی کاروان کنفرانس آجندای ملی به ولایت پنجیشر گفت: افغانستان بعد از گذشت سال‌های دُشوار جهاد و مقاومت، متأسفانه تا اکنون به یک ثبات پایدار دست نیافته است.
آقای کبیری با ابزار خرسندی از طرح آجندای ملی گفت: متأسفانه در جریان دوازده سال گذشته، برنامه‌ها و آجنداهای شخصی و قومی مطرح شد که هیچ‌گونه التیامی بر دردهای سرزمین ما نبود.»
عبدالرحمن کبیری از مطرح‌شدن طرح آجندای ملی به عنوان راه بیرون رفت از بحران و رسیدن به دولت وحدت ملی استقبال کرد و بیان داشت: همۀ مردم افغانستان از خانوادۀ قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود چشمِ امید داشتند تا برنامه‌یی پیشکش کنند که جوابدهِ مشکلات سرزمین ما باشد که خوشبختانه این آرزومندی مردم را احمدولی مسعود برادر شهید احمدشاه مسعود با مطرح کردن طرح آجندای ملی برآورده ساخت.
آقای کبیری با تأکید گفت که شرایط امروز افغانستان نیازمند یک تفاهم و هم‌گرایی است تا در پرتو آن مردم زنده‌گی مسرت‌بخش داشته باشند.
بعد از سخنان والی پنجشیر، بخش گفت‌وگوی آزاد در این نشست آغاز شد و اشتراک‌کننده‌گان دیدگاه‌ها و نظریه‌های شان را پیرامون طرح آجندای ملی ارایه کردند.
‍‍شهیدآقا نوری رییس شبکۀ جامعۀ مدنی ولایت پنجشیر ضمن اعلام حمایت از طرح آجندای ملی توسط نهادهای مدنی این ولایت گفت: طرح آجندای ملی می‌تواند روزنۀ خوبی برای ایجاد آیندۀ بهتر در سرزمین ما باشد.
آقای نوری در ادامۀ سخنانش افزود: «طرح آجندای ملی برای ایجاد صلح پایدار، اعتماد و وحدت ملی، تمثیل ارادۀ مردم در امور سیاسی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری و توزیع عادلانۀ قدرت میان همۀ اقشار کشور مفید و جوابده است.»
هم‌چنان، آقای جهش یکی از فعالین مدنی ولایت پنجشیر در سخنانی که در این نشست مشورتی داشت گفت: طرح آجندای ملی برای بیرون رفت از بحران امروزی افغانستان می‌تواند نقش بسیار سازنده داشته باشد.
او ضمن اشاره بر رویدادهای گذشتۀ تاریخی افغانستان گفت: امروز افغانستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و تنها گزینه‌یی که می‌تواند جوابده باشد، آجندای ملی است.
آقای جهش افزود: «این طرح زمانی می‌تواند مؤثریت بیشتر داشته باشد که با همه مردم افغانستان در داخل و بیرون از کشور به مشوره‌دهی گذاشته شود.»
مولوی احمدالله یکی از اشتراکننده‌گان این نشست مشورتی در جریان سخنانش گفت که مطرح کردن بحث آجندای ملی یک رویداد خجسته است و می‌تواند راه بیرون رفت از مشکلات امروزی باشد.
اکرام‌الدین خراسانی، یکی از استادان تربیه معلم ولایت پنجشیر در این نشست ضمن حمایت از طرح آجندای ملی گفت: ما با پیوندزدن اقوام مختلف و ایجاد وحدت ملی، می‌توانیم به طرف ملت‌شدن برویم. همین‌گونه، شماری دیگر از اشتراک‌کننده‌گان نیز در این نشست مشورتی دیدگاه‌های‌شان را مطرح کردند.
احمدولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود به همه پرسش‌ها و دیدگاه‌هایی که از جانب اشتراک کننده‌گان و صحبت کننده‌ها مطرح ‌شد، پاسخ ارایه کرد.
در پایان سومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی، اشتراک‎کننده‌گان اعلامیه‌یی را در حمایت از کنفرانس اجندای ملی صادر کردند.
در قسمتی از این اعلامیه آمده است: «اجندای ملی به‌حیث یک نقشۀ راه در جهت ایجاد تفاهم و همگرایی ملی، راه اندازی گفتمان ملی- مدنی به منظور مهار و مدیریت بحران، رسیدن به تفاهم و گفتمان ملی و دستیابی به صلح پایدار تدوین یافته است.»
همچنان در این اعلامیه آمده است که خوشبختانه امروز( ۲۰/۹/۱۳۹۲) طی سومین نشست مشورتی نخبه‌گان و منورین ولایت پنجشیر، ضمن تائید بر توافقات نشست مشورتی اول در کابل و دوم در هرات تبادل نظرهایی در محور انتخابات و نحوۀ تشکیل حکومت آینده نیز صورت گرفت.
در نتیجه فیصله شد که در شرایط بحرانی موجود در افغانستان برگزاری انتخابات یک اصلِ قانونی و نیاز جدی است و در فرایند انتخابات تشکیل دولت وحدت ملی به منظور ایجاد میکانیزم تصمیم‌گیری جمعی و تضمین مشارکت ملی و نهادمند از جمع نیروهای مطرح در سطح ملی، شخصیت‌های تأثیرگذار و نیک‌نام و شماری از چهره‌های جدید، آغاز تشکیل کاراترین نحوۀ ایجاد دولت مشروع، مطمین و مرجعیت اعتماد ملی در کشور می‌باشد.
پیش از این، نشست‎‏هایی پیرامون طرح اجندای ملی در ولایت‎های کابل و هرات برگزار شده بود.
از هنگامی که طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود مطرح گردیده است، با استقبال زیادی در داخل و خارج افغانستان مواجه شده است. سازمان ملل متحد، برخی از نهادهای مهم بین‎الملی، طرح اجندای ملی را مورد استقبال قرار داده‌اند.
جریان مکمل سومین نشست مشورتی آجندای ملی در ولایت پنجشیر، پس از این در روزنامه ماندگار به تفصیل به نشر می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.