وزیر مبارزه با مواد مخدر: در مبارزه با مواد مخدر ضعیف عمل شده است

- ۱۶ جدی ۱۳۹۱

وزیر مبارزه با مواد مخدر کشت و قاچاق مواد مخدر را یک مشکل منطقه‌یی و بین‌المللى خوانده می‌گوید که تا اکنون بر ضد این پدیده در سطح منطقه و جهان، ضعیف عمل شده است.
انجنیر ضرار احمد مقبل وزیر مبارزه با مواد مخد، به آژانس خبری پژواک گفت که مبارزه با مواد مخدر، تنها دربُته‌هاى دهقانان افغانستان نهفته نیست؛ بلکه باید در امر مبارزه با مواد مخدر به سطح منطقه  و جهان تلاش شود.
او افزود که متأسفانه در چند سال گذشته، از سوى کشورهاى منطقه و جهان در امر مبارزه با موادمخدر، توجه جدى صورت نگرفته است.
او، مواد مخدر را یک پدیدۀ بین‌المللی خوانده گفت که باید به خاطر مبارزه علیه مواد مخدر که تمام جهان را تهدید می‌کند، همکارى‌هاى بین‌المللى بیشتر شود.
وزیر مبارزه با مواد مخدر افزود: «افغانستان قربانى موادمخدر است و جامعه جهانى، باید به عنوان یک مسوولیت، علیه مواد مخدر مبارزه کند، نه به عنوان کمک کننده.»
ضرار احمد مقبل علاوه کرد که مواد مخدر ارتباط مستقیم با جنگ و ناامنى دارد؛ به همین دلیل کوکنار بیشتر در ساحات ناامن کشت می‌شود.
براساس معلومات این مقام حکومت افغانستان، ٩٠ درصد کوکنار درسال روان میلادى در ولایات هلمند، فراه، کندهار و ارزگان کشت شده که تنها ۴٩ درصد آن در هلمند بوده است.
وزیر مبارزه با مواد مخدر عدم تنفیذ قانون را مشکل عمدۀ دیگر در مبارزه علیه موادمخدر بیان نموده، گفت که اگر حاکمیت قانون و امنیت درکشور تأمین شود، سطح کشت کوکنار نیز کاهش خواهد یافت و فضاى بهتر به وجود خواهد آمد.
آقای مقبل، بر بیشترشدن تلاش‌ها براى گرفتارى قاچاقبران بزرگ در منطقه گفت که درجریان سال گذشته و امسال، از جمله ١٠ قاچاق‌بر بزرگ منطقه، هشت تن آن‌ها که مشهورترین آنها حاجى بختاور و امان الله افغان بوده اند، از سوى پولیس مبارزه با موادمخدر وزارت امور داخله بازداشت گردیده اند.
وزیر مبارزه با موادمخدر، با بیان اینکه درسال آینده نیز تلاش‌ها به خاطر گرفتارى قاچاقبران بزرگ دیگر ادامه خواهدداشت، علاوه کرد که این تلاش‌ها کافى نبوده و باید بیشتر شود.
او گفت که درجریان سال روان، براى ١٧ ولایتى که کشت کوکنار درآنجا صفر قرار گرفته، یک میلیون دالر از بخش برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب، اختصاص داده شده است.
به گفتۀ منبع، همچنان براى بغلان، بدخشان و کندهار که درکاهش کشت کوکنار خوب کارشده، هر ولایت ۵٠٠ هزار دالر تخصیص داده شده است که این پول، در بخش پروژه‌هاى انکشافى، نظر به اولویت مردم به مصرف مى‌رسد.
گفتنى است که هنوزهم حدود ٩٠ درصد تریاک جهان، در افغانستان تولید مى‌شود و درسال روان، بیش از ١۵۴ هزار هکتار زمین در سراسر کشور، تحت پوشش کوکنار قرار داشت.
در یک سروى تازه‌یی که از سوى وزارت مبارزه با موادمخدر و به همکارى ادارۀ مبارزه علیه موادمخدر و کنترل جرایم ملل متحد UNODC صورت گرفته، نشان می‌دهد که کشت کوکنار طى سال روان میلادى در افغانستان، به مقایسۀ سال گذشته ١٨ درصد افزایش داشته، اما تولید مواد مخدر، حدود۴٠ درصد کاهش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.