سومین نشست مشورتی آجندای ملی- پنجشیر

گزارشگر:24 قوس 1392 - ۲۳ قوس ۱۳۹۲

بخش نخست
یادداشت: سومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی، اخیراً با حضور نخبه‎گان سیاسی، فرهنگیان، استادان ‎و دانشجویان در ولایت پنجشیر برگزار گردید.
در این نشست، اشتراک‎کننده‎گان پیشنهادها ‎و دیدگاه‌های‌شان را در خصوص طرح اجندای ملی ارایه کردند و هم‌چنان حمایت‎شان را از این طرح ابراز داشتند.
طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ارایه شده است.
در این طرح، ضمن ارایۀ راه‎کار خروج از بن‎بست کنونی، در خصوص تأمین صلح پایدار در افغانستان نیز راه‎کارهایی ارایه شده است.
طرح اجندای، با استقبال نهادهای خارجی از جمله سازمان‎ملل متحد و نهادهای داخلی کشور رو برو شده است.
پس از این، گفت‎‏وگوهای سومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی را که در ولایت پنجشیر برگزار شده بود، به‌ترتیب در روزنامه به نشر می‎سپاریم.
آغاز برنامه:mandegar-1 نظری پریانی:
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
حاضران گرامی، جناب محترم والی صاحب ولایت پنجشیر، جناب احمدولی مسعود، محاسن سفیدان، خواهران و برادرانی که تشریف دارید، سلام خدمتِ تان!
به نماینده‌گی از همۀ شما، حضور احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمد شاه مسعود (رح) را به ولایت پنجشیر خیر مقدم می‌گویم.
پیش از این که محتوا و هدف این برنامه را خدمتِ شما به معرفی بگیریم؛ برنامه را با تلاوت آیاتی از قرآن پاک آغاز می‌کنیم.
بعد از تلاوت آیات قرآن کریم توسط قاری رحم خدا برنامه رسماً آغاز یافت.
نظری پریانی:
هدف از تشریف آوری کاروان آجندای ملی به ولایت پنجشیر آن گونه‌یی که می‌دانید موضوع مهم و خاص برای افغانستان است.
وضعیت افغانستان را همۀ شما درک می‌کنید و از چگونگی آن مطالعه دارید؛ لازم است تا سلسله برنامه‌های ملی و همه پذیر راه‌اندازی شود تا افغانستان به یک ورطۀ خطرناک گذار نکند؛ زیرا ما سال‌های دُشوار و پُر از بیم و امید را در پیش داریم.
از مدتی بدین‌سو آقای احمد ولی مسعود طرحی را زیرِ نام آجندای ملی ارایه کرده اند، این طرح خوشبختانه بعد از مدتی که مطرح شد حتا مورد توجه سازمان ملل متحد قرار گرفت.
طرح آجندای ملی دارای محورهای مشخص می‌باشد که جناب احمد ولی مسعود در این مورد صحبت خواهند کرد؛ اما آنچه برای ما به عنوان اهمیت این طرح مطرح است این است که این طرح به عنوان برنامۀ ملی و همه پذیر توانسته با رویکردهای جدید و برنامه‌های تازه توجه همۀ نهادهای سیاسی، سیاست‌مداران، تحلیل‌گران، استادان دانشگاه، جوانان خبره و همه طیف‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های فعال جامعه را به خود معطوف دارد.
امروزه در هیچ محفل و سازمان سیاسی نیست که حرفی از آجندای ملی و برنامۀ ملی مطرح نگردد، حتا نمایندۀ سازمان ملل متحد در کابل گفت، سزاوار است که کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان به جایی این که همه تلاش‌ها را بر محور شخصی و شخصیت خودشان متمرکز کنند، باید از آجندای ملی حمایت کنند.
این را هم می‌دانیم که نقش پنجشیر و شخصیت‌های پنجشیر به ویژه قهرمان ملی افغانستان شهید احمد شاه مسعود در تحولات سه دهۀ اخیر بسیار پُررنگ بوده است و حالا که بازهم افغانستان می‌رود به طرف یک دهۀ تحول، خوب است که بنیان‌گذار یک نسخۀ تازه برای افغانستان و هدایت دهندۀ یک راهِ نو برای افغانستان و جامعۀ جهانی در قبال افغانستان باشد.
پیش از این که این کاروان به پنجشیر بیاید و این برنامه را مطرح سازد، صحبت‌های بسیار زیادی با گروه‌ها، طیف‌ها و افکار مختلف در کابل و هرات صورت گرفت.
شماری زیادی از طیف‌های گوناگون در بنیاد شهید احمد شاه مسعود و خانۀ احمد ولی مسعود روی این طرح صحبت کرده اند و سلسله برنامه‌ها و دیدگاه‌های جدید در این زمینه ارایه شده است.
کاروان آجندای ملی به هرات هم رفتند و در دو کنفرانس بزرگ یکی مطالعات منطقه‌یی هرات -که از طرف هراتی‌ها با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی برگزار شده بود و آقای احمد ولی مسعود در آنجا یکی از سخنران‌های اصلی برنامه بودند- طرح آجندای ملی در آنجا مطرح شد و مورد استقبال همه قرار گرفت و کنفرانس دیگری که از طرف بنیاد شهید احمدشاه مسعود زیر نام نشست مشورتی آجندای ملی برگزار گردیده بود، نخبه‌گان حوزۀ جنوب غرب در این نشست حضور داشتند؛ طرح آجندای ملی مورد گفت‌و گوی دانشگاهیان و نخبه‌گان صورت گرفت و این کاروان با اعلان حمایت توسط حوزۀ جنوب غرب با دست پُر برگشتند.
طرح آجندای ملی بیشتر یک گفتمان بین نخبه‌گان است؛ نخبه‌گان و آگاهانی که می‌دانند افغانستان در چه شرایطی قرار دارد و برای فردای این کشور چه کاری باید صورت گیرد.
این بار کاروان آجندای ملی به پنجشیر رسیده است که در این زمینه جناب احمد ولی مسعود بعد از سخنان والی صاحب توضیحاتی خواهند داد و بعد از آن این موضوع حواله می‌شود برای شما که می‌توانید سوالات، نظریات و افکار تان را در پیوند به طرح آجندای ملی مطرح کنید و آقای احمد ولی مسعود هم در خدمتِ تان خواهند بود و با حوصله‌مندی تمام به نظریات و سوالات شما پاسخ خواهند داد.
آرزو داریم این محفل با گرمی و صمیمیت خودش به پایان برسد.
حال از جناب والی صاحب محترم ولایت پنجشیر آقای عبدالرحمن کبیری خواهشمند هستیم تا از سخنان خود همه را مستفید سازد.
مولانا عبدالرحمن کبیری/ والی پنجشیر:
دوستان محترم السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
اول‌تر از همه درود بر روان پاک محمد (ص) سردار دو کونین و درود بر روان پاک شهدای اسلام خصوصاً بر روان پاک شهدای جهاد و انقلاب اسلامی افغانستان؛ بویژه شهدای این مرز و بوم در رأس قهرمان ملی افغانستان شهید احمدشاه مسعود.
تشریف آوری رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود آقای احمدولی مسعود را با جمعی از دوستانِ شان، خیر مقدم می‌گویم.
خوشبخت هستم که امروز در محفلی اشتراک می‌کنم که نشست مشورتی آجندای ملی نام دارد، البته در این پیوند من بیشتر صحبت نخواهم داشت به‌خاطری که در این جا طراح این طرح آقای احمد ولی مسعود حضور دارند و صحبت خواهند داشت.
من چند موضوع را بسیار کوتاه به شکل مقدمه می‌خواهم بیان کنم و بعد سراپا گوش هستم به این نشست مشورتی.
دوستان شما بهتر آگاه هستید، بعد از این که افغانستان یک جنگ نابرابر را در مقابل اجانب سپری کرد و بعداً به پیروزی نایل آمد؛ البته زمانی که مجاهدین به پیروزی رسیدند مردم توقع زیاد داشتند تا دیگر جنگ رخت خود را از افغانستان ببندد و صلح جاگزین آن ‌شود؛ اما متأسفانه مشکلات داخلی و خودخواهی‌های شماری از کسانی که در داخل افغانستان بودند و مداخلات خارجی باعث شد که بعد از صلح دوباره جنگ تشدید شود، مردم افغانستان به جایی این که راحت شوند و به کار و زنده گی خود برسند به هر گوشه‌یی سرگردان شدند.
در این میان شماری زیادی از مغزهای متفکر هم از کشور فراری شدند و رفتند.
بعد از این که مجاهدین دوباره دورۀ سیاه طالبان را پشت سرگذشتاندند و دوباره داخل کابل شدند بازهم مردم تصور می‌کردند و امید داشتند تا مجاهدین برنامه‌هایی داشته باشند که مردم را به طرف صلح و پیشرفت رهنمون شوند؛ اما متأسفانه این روند هم با مشکلاتی روبرو شد و در این دوره شرایط به دست مجاهدین نماند بلکه کسان دیگری در این روند با برنامه‌های شخصی و قومی داخل شدند و برنامه‌های خود را مطرح کردند.
مردم افغانستان در دهۀ تحول هم توقع این را داشتند و دارند تا کسی پیدا شود که از آجنداهای شخصی، قومی و سمتی بگذرند و یک آجندا و برنامۀ ملی را مطرح کنند که این تصور و توقعِ شان از کس دیگری به جز از خانوادۀ شهید احمد شاه مسعود نیست؛ زیرا چشم مردم از ابتدا هم به طرف خانوادۀ قهرمان ملی بوده است و تا آخر هم چشم مردم امید به طرف همین خانواده خواهد بود.
من بسیار خرسند هستم که امروز برادر شهید احمد شاه مسعود آقای احمد ولی مسعود برنامه‌یی ملی را زیرِ نام آجندای ملی مطرح می‌کند و این آجندا هم خوشبختانه در شمار زیادی از محافلی که مطرح شده است، مورد قبول و حمایت قرار گرفته است.
جایی خوشی است که ما در پنجشیر کسانی داریم که موضوعات ملی و مردمی را مطرح می‌کنند و هم‌چنان کسانی هم هستند که در این پیوند دیدگاه‌ها و نظریات خود را مطرح می‌سازند و به گفتمان می‌نشینند تا آجندای ملی غنی و بارور شود.
بهتر این است که موضوعات دیگر را از زبان احمدولی مسعود بشنویم و به امید روزی که آجندای ملی در سراسر افغانستان مورد قبول شود و زمینۀ تطبیق آن مساعد گردد و کسانی که در انتخابات پیش رو شرکت ورزیده اند از آجندای ملی به حیث یک راه‌کار استفاده ببرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.