اعضای مجلس سنا: هند جای خالی امریکا را پُر کرده نمی‎تواند

گزارشگر:25 قوس 1392 - ۲۴ قوس ۱۳۹۲

اعضای مجلس سنا می‎گویند که هند نمی‎تواند جای خالی امریکا را در افغانستان پُر کند. رییس مجلس سنا نیز می‎‏گوید که رییس‏جمهور کرزی باید به فیصله‌های جرگۀ مشورتی تن دهد و توافقنامۀ امنیتی کابل- واشنگتن را امضا کند.
اعضای جرگۀ مشورتی پس از نشست پنج روزه‎یی خواهان امضای توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا شدند؛ اما رییس‎جمهور کرزی گفته است تاهنگامی که امریکا شرایط او را نپذیرد، حاضر نیست این توافقنامه را امضا کند.mandegar-3
برخی سناتوران که در جلسۀ روز گذشتۀ مجلس سنا صحبت می‌کردند، با بیان این‌که هند از لحاظ نظامی به حدی نیست که جای کمک‌های نظامی امریکا به افغانستان را پر کند؛ بر امضای موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن، تأکید ورزیدند.
هدایت‌الله رهایی عضو مجلس سنا عنوان داشت که مقام‌های هندی اعلام کرده‌اند که در آموزش نیروهای امنیتی افغانستان سهم می‌گیرند، اما به این نیروها تجهیزات سنگین نمی‌دهند؛ اما امریکا از هر لحاظ آماده است تا نیروهای امنیتی کشور را آموزش داده و تجهیز کند.
او خاطرنشان کرد: «نمی‌شود هند را با امریکا مقایسه کرد. پس توافق نامۀ امنیتی کابل- واشنگتن باید هر چه عاجل تر امضا شود».
این سناتور افزود که رییس‌جمهور برای خوش ساختن طالبان، القاعده و پاکستان، امضای توافقنامۀ امنیتی با امریکا را به تأخیر انداخته است.
علی اکبر جمشیدی، عضو دیگر مجلس سنا نیز تأکید کرد که در شرایط کنونی و با افزایش مشکلات اقتصادی مردم، افغانستان نیاز به امضای پیمان امنیتی با امریکا دارد و این نیاز در جرگه مشورتی نیز بررسی شد.
او گفت: «پارلمان باید قدم پیش بگذارد و رییس‌جمهور را متقاعد سازد تا مطابق خواست مردم عمل کند».
جمشیدی خاطرنشان کرد که هندوستان هیچگاه خلای کمک‌های اقتصادی و نظامی امریکا به افغانستان را پر نمی‌تواند.
گل احمد اعظمی نیز بیان داشت که عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا، روحیه نیروهای امنیتی را ضعیف می سازد.
او گفت: « افغانستان از نظر کمک‌های نظامی و اقتصادی به کمک‌های امریکا نیاز دارد و تقاضای ما از رییس‌جمهور این است تا تعهدی که در روز اول جرگه مشورتی داده بود؛ به آن عمل کند».
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا نیز گفت که رییس‌جمهور باید به فیصله‌های جرگه بزرگ مشورتی احترام بگذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.