نخست‎وزیر آسترالیا: خروج ما از افغانستان تکمیل شد

گزارشگر:26 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegarنخست‌وزیر آسترالیا روز دوشنبه گفت که نیروهای رزمی آسترلیایی خروج‌شان را از افغانستان تکمیل کرده اند وطولانی‌ترین جنگ این کشور پایان می‌یابد که ۴۰ سرباز کشته آسترلیایی از خود به جا گذاشته است.
تونی اِبات به هنگام بازدید غیر مترقبه‌اش از پایگاه نظامی این کشور در ترین کوت در پایان اکتوبر اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ سرباز آسترلیایی ولایت نا آرام ارزگان در جنوب افغانستان را پیش از پایان سال روان ترک خواهند گفت.
بیرون کشیدن سربازان آسترلیایی روز یک شنبه تکمیل شد وانتظار می‌رود که بیشترین سربازان تا کرسمیس در کشور شان باشند.
اِبات گفت: «این جنگ نه با پیروزی و نه با شکست، بلکه با امید اینکه افغانستان یک جای بهتر و به ویژه ارزگان یک جای بهتر برای حضور ما است، پایان می‌یابد». او افزود: «من جداً معتقدم که موضوع بر همین منوال است».
آسترلیا برای نخستین بار بعد از حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر ایالات متحده امریکا، متعهد شد تا به افغانستان سرباز بفرستد. اما این سربازان از اواخر سال ۲۰۰۵ به این سو در ارزگان بوده اند.
اِبات ضمن اشاره به این ماموریت ۱۲ ساله گفت: «ما می‌دانیم که آنها بهای هنگفتی پرداخته اند، یعنی ۴۰ کشته و ۲۶۱ زخمی جدی. اما این قربانی عبث نبوده است».
«ارزگان امروز به طور بسیار چشمگیری فرق کرده است و مکان بهتری نسبت به ده سال پیش می باشد».
نزدیک به ۴۰۰ سرباز آسترلیایی در نقش‌های غیر رزمی بیشتر در ولایت‌های کابل و قندهار باقی خواهند ماند، اما بخش اعظم نیروهای ۱۵۵۰ نفری آسترلیایی که در آنجا خدمت کرده اند، اکنون افغانستان را ترک گفتند.
اِبات گفت ازجمله کسانی که باقی می‌مانند با پولیس و اردوی افغانستان کار می‌کنند، «انتظار نمی‌رود که هیچ یک از آنها در عملیات رزمی شرکت کنند».
وقتی که از اِبات سوال شد که آیا او مطمین هست که مقام‌های محلی می‌توانند مسوولیت امنیتی را انجام دهند، اِبات گفت: نیروهای آسترلیایی از پیشرفت آن قطعات اردوی ملی افغانستان بسیار خرسند اند که به آنها آموزش داده اند.
او گفت: «ما آینده را پیش بینی نمی‌توانیم، ما جام جهان بینی نداریم، اما در چنین زمانی بسیار آسان است که ناامید بود، و من فکر نمی کنم شواهد زیادی برای توجیه آن وجود داشته باشد».
اِبات گفت: «از زمانی که جنگ در افغانستان شروع شد، رژیم طالبان تعویض شد، القاعده و هواداران اش از پناه‌گاه‌های محفوظ شان بیرون رانده شدند، تا اندازه‌یی ثبات بر منطقه حاکم شده است».
او افزود: «هرگاه شما به فایده‌های آن برای کشور ما، برای افغانستان و برای جهان وسیع تر نگاه کنید، نتیجه گیری من این است که بلی (چنین قربانی‌یی) ارزش آن را داشت».
«اما برای یک لحظه هم ما آن بهایی را که افراد و خانواده ها پرداخته اند، کم نمی‌گیریم».
دیوید جانستن وزیر دفاع آسترلیا گفت: این کاهش شمار سربازان دست آورد لوژستیکی هنگفتی است، اما ماموریت آسترلیا در آنجا پایان یافت و اکثریت سربازان آن کشور را ترک گفته اند.
او گفت: «آنها درحال پرواز به سوی کشور اند».
از زمانی که آسترلیا از سال ۲۰۰۱ به این سو با متحد نزدیک اش ایالات متحده امریکا، برای جنگیدن علیه طالبان و القاعده در افغانستان پیوسته است، بیش از ۲۵ هزار سرباز آن کشور در افغانستان خدمت کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.