واکنش‌ها به اظهارات کامرون: کار در افغانستان به پایان نرسیده است

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegar-3دیوید کامرون در جریان سفری غیرمنتظره برای ملاقات با نیروهای انگلیسی مستقر در افغانستان به ولایت هلمند این کشور رفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد، هیچ نیروی انگلیسی تا پایان سال ۲۰۱۴ نقش رزمی در افغانستان نخواهد داشت.
مایکل اوون، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال انگلیس نیز در این سفر دیوید کامرون را همراهی می‌کند.
کامرون و اوون در جریان این سفر غیرمنتظره از اردوگاه نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند افغانستان موسوم به «Camp Bastion» بازدید کردند.
کامرون گفت که ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان با موفقیت انجام شده و اکنون، زمان بازگشت آن‌ها به کشورشان است.
وی ادامه داد، اکنون حداقل امنیت لازم در افعانستان برقرار شده و نیروهای انگلیسی می‌توانند با سربلندی به کشور خود باز گردند.
کامرون در عین حال تأکید کرد که انگلیس با وجود خروج نیروهایش از افغانستان، همچنان خود را متعهد به کمک به این کشور می‌داند.
سخنان نخست‌وزیر انگلیس در افغانستان یادآور سخنانی مشابه از سوی جورج بوش، رییس جمهوری سابق امریکاست. بوش نیز در سال ۲۰۰۳ در رابطه با جنگ عراق سخنرانی کرد و گفت: «ماموریت انجام شد.»
بسیاری از منتقدان بوش با زیر سوال بردن ماموریت امریکا در عراق، این سخنان را «ابتدایی و نارس» توصیف کردند چرا که بعد از این سخنان، جنگ یک دهه دیگر نیز ادامه پیدا کرد و به مرگ ده‌ها هزار غیرنظامی در عراق انجامید.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که انگلیس به جدول زمانی برای خارج کردن همه نیروهای خود از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ پایبند است، به اهمیت دستیابی به توافقی به منظور اطمینان خاطر درباره چارچوب مأموریت‌های آموزشی و حمایت از عملیات مبارزه با تروریسم به منظور تأمین امنیت در دوره انتقالی و پس از سال ۲۰۱۴ اشاره کرد.
منتقدان دیوید کامرون نیز بر این باورند که این اظهارات کاملاً گمراه‌کننده هستند و نگرانی‌های بسیاری به وجود می‌آورد. پل فیلین،‌ از قانونگذاران اپوزیسیون حزب کارگر با انتقاد شدید از سخنان کامرون گفت: این جنگ هزینۀ بسیاری هم از لحاظ جانی و هم از لحاظ مالی بر دوش مردم انگلیس گذاشت. وی با ذکر جزئیات تلفات نیروهای انگلیسی در جنگ گفت: «ماموریت تمام شد» اما ۴۴۶ تن کشته، ‌۲۰۰۰ تن زخمی، افغان‌های بی‌شماری به کام مرگ کشیده شدند و ۴۰ میلیارد پوند انگلیس هزینه شد.
نخست‌وزیر انگلیس هم‌چنین به توافقنامه امنیتی افغانستان نیز پرداخت و اعلام کرد: این آشکارا به نفع افغانستان است. این به نفع امریکا و ناتو نیز است و من مطمئن هستم که پس از برخی گفت‌وگوها، توافقنامه امضا خواهد شد.
در ادامه انتقادها، ورنون کوکر، از دیگر قانونگذاران انگلیسی عضو حزب کارگر گفت: در شرایطی که سربازان انگلیسی هنوز در افغانستان می‌جنگند، بسیار زود است که بخواهیم از پایان جنگ سخن بگوییم. کار هنوز در افغانستان به پایان نرسیده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.