هشدار فرمانده ارشد ارتش از پیامد تأخیر در امضای موافقتنامۀ امنیتی

گزارشگر:3 جدی 1392 - ۰۲ جدی ۱۳۹۲

mandegar-1بعد از بسم‌الله محمدی وزیر دفاع، این بار جنرال مرادعلی مراد، فرمانده نیروهای زمینی ارتش دومین مقام نظامی کشور است که بر امضای سند امنیتی با امریکا تاکید می کند. به گفته او اگر موافقتنامه امنیتی با آمریکا به زودی امضاء نشود، افغانستان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
مقام‌های ارشد امریکایی، بارها از دولت افغانستان خواسته اند که این موافقتنامه را تا پایان ماه جاری میلادی امضاء کند، اما رییس جمهور کرزی می‌گوید ‌برای امضای این سند عجله‌یی ندارد.
آقای کرزی در واکنش به این نگرانی‌ها گفته بود که از سه شرط او برای امضای موافقتنامه امنیتی با ایالات متحده، دو شرط پذیرفته شده و مذاکرات روی شرط سوم که آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان است، نیز جریان دارد. اما حالا و به تازه گی گفته است که در مورد یکی از شرط ها که تعریف تجاوز است اختلاف وجود دارد.
مراد گفت: «بدون حضور نیروهای خارجی ما در زمینه تجهیز و آموزش ارتش افغانستان با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. ما بدین باور نیستیم که افغانستان بدون حضور نیروهای خارجی به سوی جنگ داخلی خواهد رفت ولی ما به امکانات و منابع نیازمندیم تا با تهدیدهای که از سوی شورشیان به ویژه در زمان انتخابات وجود دارد، مقابله کنیم. ما به حمایت هوایی و امکانات حمل و نقل ضرورت داریم.»
این دومین بار است که مقام های ارشد ارت در مورد تاخیر در امضای موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا ابراز نگرانی می‌کند.
ارتش ۳۵۰ هزار نفری افغانستان که از سوی امریکا تجهیز و حمایت مالی می‌شود، از امیدهای جامعه بین‌المللی است تا پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان ۲۰۱۴ حافظ ثبات و امنیت در این کشور باشد.
در همین حال سازمان ناتو گفته‌است تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی شماری از اقدامات آنها را نیز به حالت تعلیق درآورده است.
در حالیکه سه روز پیش، مذاکرات افغانستان و ناتو در مورد توافقنامه وضعیت استقرار نیروهای ناتو رسما آغاز شد، اما این سازمان اذعان کرده است که بدون امضای توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا، تعهدی در زمینه ادامه حضور در این کشور پس از ۲۰۱۴ نمی‌دهند.
اندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو، در توییتی از آغاز مذاکرات افغانستان و ناتو استقبال کرده است.
اما او گفت که توافق وضعیت استقرار نیرو میان ناتو و افغانستان تا قبل از امضا موافقتنامه امنیتی با امریکا نهایی و یا امضا نخواهد شد. شمار زیادی از کشورهای عضو ناتو اعلام کرده اند که اگر موافقتنامه امنیتی میان امریکا و افغانستان امضا نشود و آمریکا از افغانستان برود، آنها هم از افغانستان خارج خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.