سخنگوی ریاست‏جمهوری: طالبان و امریکا را مقایسه نکنید!

گزارشگر:1 دلو 1392 - ۳۰ جدی ۱۳۹۲

حکومت افغانستان ایالات متحدۀ امریکا را به سیاست دوگانه در مبارزه با تروریسم متهم کرده می‎گوید که واشنگتن «هم به نعل می‎زند و هم به میخ.»
به دنبال حملۀ مرگبار گروهی از تروریستان به رستورانتی در وزیر اکبرخان کابل که در نتیجۀ آن ۲۱ تن از شهروندان خارجی و داخلی کشته‌ شدند، ریاست‎جمهوری افغانستان در واکنش به این رویداد، امریکا را متهم به «روابط استراتژیک با ترویسم و قربانی تروریسم» کرد.
همچنان، روز یک‎شنبه شورای امنیت ملی افغانستان، دستگاه‎های استخباراتی خارجی را عامل حملۀ روز جمعه بر رستورانت لبنانی‎ها دانست.mandegar-3
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان روز گذشته در یک مصاحبۀ ویژه با روزنامۀ ماندگار گفت که امریکا در مبارزه با تروریسم «سیاستی متناقض» دارد.
او گفت: «سیاست ایالات متحدۀ امریکا دربارۀ کشورهایی‌که از تروریسم حمایت می‎کنند، روشن نیست؛ در طول یک دهۀ گذشته روشن شد که پناه‎گاه‎های تروریسم و سیستمی‌که از تروریسم حمایت‎ می‎کند در کجاست؛ امریکایی‎ها و دستگاه‎های استخباراتی‎شان بیشتر از ما این را می‎دانند، اما در این خصوص اقدام نمی‎کنند و در نتیجۀ چنین سیاستی، مردم افغانستان قربانی می‏‎شوند.»
سخنگوی ریاست‏‎جمهوری گفت که در راستای مبارزه با تروریسم، ما از امریکا خواستار وضاحت هستیم تا دیگر مردم ما قربانی نشوند.
برخی تحلیلگران و شهروندان کشور، حکومت افغانستان را متهم کرده‎اند که در برابر کشتار غیرنظامی از سوی طالبان، چنانی‌که باید واکنش تند نشان نمی‎دهد؛ اما برعکس واکنش حکومت به کشتار غیرنظامیان از سوی نیروهای خارجی، بسیار تند و جدی است.
سخنگوی حامد کرزی در این باره می‎گوید: «نباید طالبان را با نیروهای خارجی مقایسه کنیم؛ پیام طالبان پیام خشونت است و آن‌ها می‏گویند که در این‌جا نیروهای خارجی آمده‌اند و ما با آن‌ها می‎‏جنگیم؛ آن‎ها دشمن هستند؛ اما امریکایی‎ها و ناتو به نام دوست مردم ما را می‏کشند، به نام متحد استراتژیک غیرنظامیان را آماج قرار می‎دهند.»
او تصریح کرد: نباید امریکایی‏ها و ناتو را با طالبان مقایسه کنیم؛ طالب برای کشتن، از بین‏بردن و تخریب می‎آیند؛ اما امریکایی‏ها که به نام متحد و دوست آمده‌اند!
ایمل فیضی گفت که امریکایی‌ها و ناتو به‏‎جای این‌که خاستگاه‎های تروریسم را مورد حمله قرار بدهند، جنگ علیه ترویسم را در خانه‎های مردم افغانستان دنبال می‌کنند؛ در حملۀ اخیر آن‎ها در ولایت پروان، به خاطر ۵ طالب ۱۲تن از غیرنظامیان بی‎گناه به شهادت رسیدند.
واکنش حکومت افغانستان پس از رویداد روز جمعه در رستورانت لبنانی‎ها، پرسش‎برانگیز بود. ریاست‏جمهوری ۲۰ ساعت پس از این رویداد، در این باره واکنش نشان داد.
حالا منابع حکومتی می‎گویند که آن‎ها مصروف تحقیقات در خصوص سازمان‎دهنده‎گان این حمله بودند.
روز گذشته حکومت افغانستان سازمان‏های استخباراتی کشورهای خارجی را متهم به راه‌اندازی این حمله کرد.
ظاهراً اشارۀ حکومت افغانستان به‌سازمان‌ استخباراتی پاکستان است.
سخنگوی ریاست‏‎جمهوری می‎گوید که این حمله به‌نام طالبان صورت گرفت، اما در عقب آن دستگاه‎های استخباراتی کشورهای خارجی قرار داشت.
آقای فیضی گفت: «پس از این حمله، طالبان به‌جای یک اعلامیه دو اعلامیه صادر کردند که این اعلامیه‌ها با هم تناقض داشتند. آن‎ها اصلاً از این رویداد آگاه نبودند. به نام طالب این حمله راه‎اندازی شد؛ اما در عقب آن استخبارات خارجی قرار داشت. طالب برای ما صرفاً یک نام است؛ تحت این نام دشمن و استخبارات خارجی دست به‌حملات تروریستی می‎زند. از نام طالبان استفاده می‎شود، حادثۀ اخیر در وزیر اکبرخان مثال زندۀ اثبات این ادعای ماست.»
امضای پیمان امنیتی با امریکا
روز یکشنبه ریاست‌جمهوری در اعلامیه‎یی گفت که اگر پروسۀ صلح در افغانستان آغاز نشود و حملات نیروهای خارجی بر خانه‎های مردم ادامه داشته باشد، امضای قرارداد امنیتی حکومت ملک‎الطوایفی را در کشور به‌وجود می‎آورد.
ایمل فیضی در پیوند به این اعلامیه می‎گوید: با امضای موافقت‌نامۀ امنیتی مخالفتی وجود ندارد؛ همه این موافقتنامه را پذیرفته‌اند؛ اما این‌که این موافقت‌نامه چه زمانی امضا خواهد شد، بر می‏گردد به اقدامات عملی ایالات متحدۀ امریکا.
او گفت که طالبان باید رسماً اعلام کنند که حاضر به گفت‎وگو و مذاکره با حکومت افغانستان و شورای عالی صلح هستند.
آقای فیضی از امریکایی‎ها انتقاد می‎کند که خودسرانه به عملیات هوایی می‎پردازند. او می‎گوید: هنگامی‌که بالای نیروهای افغان در بدخشان از سوی طالبان داخلی و خارجی حمله صورت گرفت، نیروهای امنیتی به‌تکرار از نیروهای خارجی خواستند که طالبان را مورد حمله قرار بدهد، اما به بهانۀ این‌که رییس‎‏جمهور کرزی دستور توقف عملیات هوایی را صادر کرده، از اقدام در این زمینه خودداری کردند؛ درحالی که رییس‏‎جمهور نگفته بود که بالای کوه‎ها و طالبان عملیات نکنید؛ بل او گفته بود که بر مناطق مسکونی عملیات نکنید؛ اما در پروان به بهانۀ این‌که نیروهای افغان خواستند این مناطق را آماج قرار بدهید، حمله کردند و مردم غیرنظامی را کشتند.
او گفت که این کار امریکایی‎ها سوال‎برانگیز است.
سخنگوی حامد کرزی تصریح کرد: در بدخشان به گفتۀ وزیر دفاع و وزیر داخله بالای طالبان عملیات هوایی نکردند؛ اما در پروان به گفتۀ یک مقام پایین‎‏رتبه، چنین عملیاتی را راه‌اندازی کردند.
آقای فیضی تصریح کرد که ما خواستار آغاز پروسۀ عملی و علنی صلح هستیم؛ امریکا و پاکستان می‎توانند طالبان را وارد میز مذاکره نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.