مـدیر کارزار انتخـاباتی تـرامپ با «دروغ‌گـویـی» توافـق با اف‌بی‌آی را نقض کـرده است

گزارشگر:چهار شنبه 7 قوس 1397 - ۰۶ قوس ۱۳۹۷

mandegarمقام‌های قضایی ایالات متحده می‌گویند پل منافورت، مدیر پیشین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که پیشتر خود را در پروندۀ دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا گناه‌کار دانسته بود، با دروغ‌گویی به بازرسان پروندۀ توافق با دستگاه قضایی این کشور را نقض کرده است.
آقای منافورت در ماه سپتامبر با پذیرش گناه‌کاری خود در این پروندۀ جنجالی، به پولیس فدرال امریکا قول داده بود تا با آن‌ها همکاری کند. با این حال روز دوشنبه بازرسان کمیسیون ویژۀ رسیده‌گی به اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶، با ثبت لایحه‌یی در دادگاه خواستار تعیین تکلیف توافق با آقای منافورت شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای کمیسیون تحقیق و از جمله رابرت مولر، بازرس ویژۀ پرونده در لایحه تقدیمی به دادگاه آقای منافورت را به ارتکاب جرایم ناقض قوانین فدرال با دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی و کمیسیون تحقیق متهم کرده‌اند. این مقام‌ها می‌گویند که مدیر کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ به این ترتیب توافق خود با کمیسیون را نقض کرده است.
چنانچه دادگاه این ادعاها را بپذیرد، پل منافورت ۶۹ ساله با از دست دادن امکان عفو و با توجه به پذیرش اتهامات، احتمالاً تا آخر عمر در زندان خواهد ماند.
وکلای متهم با رد فرض دروغ‌گویی منافورت گفته‌اند که موکلشان تمام اطلاعات مورد نیاز اف‌بی‌آی را در اختیار آن‌ها قرار داده است.
پل منافورت، رییس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در اوت ۲۰۱۶ و در اوج رقابت‌ها استعفا داد. دو روز پیش از این استعفا اتهاماتی در برابر او دربارۀ ارتباطش با ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری سابق اوکراین مطرح شده بود. در آن زمان اداره ملی مبارزه با فساد اوکراین اسناد و مدارکی را منتشر کرد که نشان می‌داد منافورت نزدیک به ۱۲ میلیون دالر از حزب متبوع یانوکوویچ دریافت کرده است.
پل منافورت در ۲۲ اگست ۲۰۱۸ دربارۀ پنج مورد اظهارنامه مالیاتی، ۳ مورد اختلاس و پنهان کردن حساب بانکی در خارج از کشور و دروغ‌گویی و منحرف کردن تحقیقات بازرس مولر، از سوی دادگاهی در ویرجینیا مجرم شناخته شد. او با قبول گناه‌کاری، قول داد در برابر بخشش یا تخفیف مجازات با بازرسان پولیس فدرال همکاری کند.
اثبات «دروغ‌گویی» منافورت، کار را برای بازرس رابرت مولر و تیم بازرسانش بسیار پیچیده خواهد کرد؛ آقای مولر باید در ماه‌های آینده نتیجه بیش از یک سال و نیم گزارش خود را منتشر کند و از دست دادن شاهدی کلیدی مثل منافورت، اثبات ادعای ارتباط کارزار ترامپ با روسیه را دشوار خواهد کرد.
آقای ترامپ اخیرا خواستار پایان کار کمیسیون تحقیق شده و گفته بود این نهاد از اول هم نباید تشکیل می‌شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.