«زندانیان بگرام با پادرمیانی متنفذین آزاد خواهند شد»

- ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

با وجود عدم توافق میان دولت افغانستان و مقام‌های امریکایی درباره سرنوشت زندانیان زندان بگرام، کنترل این زندان رسماً به مقام‌های افغان واگذار شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته طی مراسمی نه چندان بزرگ، کنترل زندان بگرام با بیش از سه هزار زندانی از دست مقام‌های امریکایی خارج و به طور کامل به مقام‌های افغان واگذار شد.
این اقدام از سوی حامد کرزی،‌ رییس ‌جمهوری افغانستان مورد استقبال قرار گرفت و او آن را به عنوان یک پیروزی برای تمامیت ارضی و استقلال افغانستان توصیف کرد.
ناتو روز یکشنبه اعلام کرده بود که پیشتر کنترل تعدادی از زندانیان را به مقام‌های افغان واگذار کرده است. البته ایتلاف ناتو گزارش داده است که به دلیل نگرانی‌هایی درخصوص تمایلات دولت کابل برای تکمیل تفاهم‌نامه کامل همکاری با دولت امریکا و نیروهای خارجی که در ماه مارچ سال جاری به امضا رسید، واگذاری کنترل تمام زندانیان و بازداشتی‌ها را به حالت تعلیق درآورده است.
همچنین هنوز مشخص نشده که این نگرانی‌ها که امریکا از آن‌ها سخن به میان آورده چه هستند اما به نظر می‌رسد که در جریان نشست روز شنبه میان کرزی و جنرال جان آلن، فرمانده نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان به این مسایل اشاره شده باشد.
یکی دیگر از این مسایل چگونگی واگذاری سریع کنترل زندانیان زندان بگرام به مقام‌های امنیتی افغان است.
مقام‌های دولت افغانستان روز یکشنبه بر این موضوع تاکید داشتند که تمام بازداشتی‌ها باید طی ۷۲ ساعت به مقام‌های افغان تحویل داده شوند.
همچنین سرنوشت ۵۰ زندانی خارجی که اکثراً پاکستانی هستند در توافق میان دولت کابل و مقام‌های امریکایی مشخص نشده است.
امریکا متعهد است که تا پیش از سال ۲۰۱۴ که قرار است نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند، تمام بازداشتگاه‌ها را به مقام‌های محلی واگذار کند.
بازداشتگاه بگرام در مرکز اتهام‌های خشونت علیه زندانیان در افغانستان قرار دارد.
بگرام که نام اصلی اش بازداشتگاه پروان است، در ۴۰ کیلومتری شمال کابل قرار دارد.
این بازداشتگاه در یکی از پایگاه‌های نظامی نیروهای تحت فرمان ناتو قرار دارد.
بیش از ۳۰۰۰ نفر در این بازداشتگاه زندانی هستند که حدود ۵۰ نفر از آنها از کشورهایی غیر از افغانستان هستند که درباره وضعیت آنها چیزی گفته نشده است.
یک سخنگوی ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت که یک درصد از بازداشتی‌ها هنوز تحت نظر مقام‌های افغان نیستند.
جیمی گریبیل، از سخنگویان ناتو در ادامه گفته که امریکا همچنان به دستگیری و بازداشت مظنونان ادامه خواهد داد، اما افراد را برای زندانی کردن به زندان‌هایی تحویل می‌دهد که مقام‌های افغان آن‌ها را اداره می‌کنند.
«رهایی با پادرمیانی متنفذان»
تحلیلگران ابراز نگرانی می‌کنند که با واگذاری مسوولیت زندان بگرام به حکومت افغانستان، شماری از زندانیان با پادر میانی متنفذان آزاد خواهند شد.
به نظر می‌رسد نگرانی نیروهای بین‌المللی از واگذاری مسوولیت زندان‌ بگرام به نیروهای داخلی افغانستان از همین مساله ناشی شده باشد.
جاوید کوهستانی تحلیلگر نظامی در پیوند به واگذاری مسوولیت زندان بگرام به نیروهای داخلی افغانستان گفت: از آنجایی‌که در زندان بگرام افراد وابسطه به سازمان‌های خطرناک تروریستی و استخباراتی زندانی هستند، نگه‌داری آن‌ها برای حکومت افغانستان با توجه به پادرمیانی سران اقوام، مداخلات سازمان‌های بیرونی و سازمان القاعده و طالبان ناممکن است و در گذشته‌ زندانیان خطرناک از بازداشتگاه‌های تحت حاکمیت حکومت حامد کرزی آزاد شده اند.
آقای کوهستانی گفت که زندانیان خطرناک در گذشته با پادرمیانی وکلای مجلس، اعضای شورای ولایتی و متنفذین قومی از زندان آزاد شده‌اند و آن‌ها دوباره با تجربۀ غنی جنگی به صفوف طالبان و القاعده پیوستند؛ بناً ممکن است که این‌کار در آینده هم صورت گیرد.
این آگاه نظامی گفت که رییس‌جمهور کرزی و به خصوص برخی از اطرافیانش در تبانی با طالبان و حزب اسلامی در تلاش تضمین آیندۀ سیاسی‌شان در افغانستان هستند؛ آن‌ها به همین دلیل تلاش پی‌گیر برای انتقال زندان بگرام به نیروهای داخلی کردند.
آقای کوهستانی گفت که اطرافیان رییس‌جمهور می‌دانند که بزرگترین تحفۀ آن‌ها به مخالفان مسلح دولت (حزب اسلامی و طالبان) آزادسازی زندانیان‌شان است، به همین دلیل به گرفتن مسوولیت زندان بگرام تاکید بی‌حد ورزیدند.
او تاکید کرد: برخی‌ها در حکومت افغانستان حتا حاضر هستند با دامن‌زدن به بحران و ناامنی آیندۀ سیاسی و قدرت‌شان را تضمین کنند؛ گرفتن مسوولیت زندان بگرام دست این افراد  را بیشتر باز می‌سازد و آن‌ها آزادانه می‌تواند به اقتدارشان ادامه بدهند.
اما آقای کوهستانی تاکید کرد که از نگاه حاکمیت سیاسی، استقلال و قانون اساسی افغانستان، انتقال مسوولیت‌ زندان بگرام به حکومت افغانستان اعتباردهی می‌کند.
در اپریل ۲۰۱۰ بی.بی.سی از اظهاراتی پرده برداشت که بنا به آن در بگرام زندانیان مورد خشونت قرار می‌گرفتند.
مقام‌های نظامی امریکا اما وجود هرگونه زندان مخفی در بگرام را تکذیب کردند.
در ماه جنوری ۲۰۱۲ گروهی از بازرسان افغان یافته‌های قبلی در این خصوص را تکرار کردند.
همچنین در چند ماه گذشته ماجرای سوزاندن قرآن کریم در بگرام توسط سربازان امریکایی، خبرساز شد و به چند روز تظاهرات و هدف قرار گرفتن امریکایی‌ها در افغانستان منجر شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.