امریکا به خواست‌های کرزی گردن می‌نهد!

گزارشگر:4 جدی 1392 - ۰۳ جدی ۱۳۹۲

مقامات امریکایی می‌گویند دولت اوباما در حال تسلیم‌شدن در مقابل درخواست‌های حامد کرزی و عقب نشینی از هشدارهای خود درخصوص خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان در صورت عدم امضای معاهده امنیتی تا ۳۱ دسمبر ۲۰۱۳ است.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در حالی که حدود یک هفته تا پایان سال جاری میلادی باقیمانده است، به گفته مقامات امریکایی و افغانستان دولت باراک اوباما در حال عقب نشینی از ضرب‌الاجل ۳۱ دسمبر برای امضای معاهده امنیتی با افغانستان به منظور حضور سربازان امریکایی در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ است؛ هرچند دولت امریکا همچنان درخصوص امکان خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان در صورت تاخیر امضای این معاهده هشدار می‌دهد.mandegar-2
این تصمیم تایید تلویحی مساله‌یی است که در کابل و واشنگتن کاملاً مشخص است و آن این است که هشدارها و یا توجیهات امریکا نتوانسته حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان را مجبور به تبعیت از چارچوب زمانی تحمیل شده از سوی امریکا سازد.
این موضوع پس از چند هفته هشدار از سوی مقامات بلند پایه دولت امریکا از جمله سوزان رایس، مشاور امنیت ملی این دولت در خصوص خروج کامل امریکا در افغانستان، یک «شرمنده‌گی» محسوب می‌شود.
چنین اقداماتی از سوی امریکا به جای آنکه حامد کرزی را وادار به کاری سازد ظاهراً این احساس را در وی تقویت کرده که در صورت رد درخواست‌های امریکا توسط وی مقامات امریکایی از تقاضاهایشان عقب نشینی خواهند کرد. این درسی است که حامد کرزی در ۱۲ سال گذشته به خوبی فرا گرفته است.
یک مقام امریکایی که نام خود را فاش نساخت، گفت: همچنان برنامه‌ریزی برای خروج به صورت بالقوه نهایی در سال ۲۰۱۴ در دست اقدام است و همچنان این امکان کاملاً واقعی است اما اگر ما خواهان یک معاهده هستیم باید صبر کنیم. مساله این است که دولت امریکا تا چه زمانی صبر خواهد کرد.
مقامات امریکایی در مصاحبه‌های اخیر خود تلاش داشته‌اند تا هیچ گونه ضرب‌الاجل جدیدی را برای معاهده امنیتی با افغانستان پیشنهاد ندهند و تنها با کاربرد الفاظ مبهم درباره چارچوب زمانی که به سال جدید میلادی نیز کشیده خواهد شد، صحبت کردند.
این مقامات همچنین گفته‌اند که ترجیح دولت امریکا رسیدن به توافقی با دولت افغانستان است که اجازه به حضور یک نیروی کوچک امریکایی در این کشور در کنار برخی سربازان اروپایی به منظور مشاوره و آموزش به سربازان و پولیس افغانستان را دهد.
مقامات امریکایی اظهار داشتند که از این جهت خواهان امضای سریعتر معاهده با افغانستان هستند تا به هم‌پیمانان اروپایی که ظرفیت لجستیکی ضعیف‌تری نسبت به امریکا دارند، اجازه برنامه‌ریزی برای تمدید ماموریت در افغانستان دهند. آن‌ها تاکید کردند که هرچه بیشتر برای امضای این معاهده صبر کنند حمایت‌ها از کسانی که در دولت امریکا خواهان خروج کامل از افغانستان هستند بیشتر خواهد شد.
همزمان با وضعیت نامشخص این معاهده تمرکز مقامات کابل به مذاکرات درخصوص یک توافق همراهی که اجازه به حضور نیروهای دیگر کشورهای ناتو نظیر ایتالیا و آلمان در افغانستان را دهد، معطوف شده است.
چندی پیش ائتلاف ناتو آغاز این مذکرات را در بیانیه‌ای اعلام کرد اما به گفته مقامات غربی لحن این بیانیه محتاطانه بوده تا جلوی صحبت حامد کرزی در خصوص کنار گذاشتن امریکایی‌ها و تلاش برای همکاری‌های صرف با همپیمانان اروپایی امریکایی‌ها را بگیرد. این ایده‌ای است که پیشتر کرزی در نشست با مقامات غربی مطرح کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.