نگرانی اعضای مجلس از تأخیر در برگزاری احتمالی انتخابات در دور دوم

گزارشگر:سه شنبه 23 ثور 1393 - ۲۲ ثور ۱۳۹۳

برخی اعضای مجلس نماینده‎گان با انتقاد از تأخیر ۲ هفته‎یی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور، نسبت به تبعات آن ابراز نگرانی کردند.
عبدالرحیم ایوبی، عضو مجلس نماینده‎گان در نشست عمومی روز دوشنبه این مجلس از تأخیر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرد.
ایوبی افزود: انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز باید بر اساس قانون اساسی این کشور باشد، زیرا در غیر آن صورت این کشور وارد برخی از بحران‎های سیاسی و مالی خواهد شد.mnandegar-3
این عضو مجلس نماینده‎گان در ادامه گفت: تأخیر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان سبب کاهش اعتبار کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‎های انتخاباتی خواهد شد.
فرخنده‎زهرا نادری عضو دیگر مجلس نماینده‎گان نیز از تأخیر در برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرد و از مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی این کشور خواستار برگزاری این روند در زمان مقرر آن شد.
نادری در ادامه گفت: در صورتی که انتخابات دور دوم ریاست جمهوری کشور به تعویق افتد، این انتخابات غیرقانونی خواهد بود.
به باور وی، ملت افغانستان هرگز رییس جمهوری را که در یک انتخابات غیر قانونی پیروز شده است، نخواهند پذیرفت.
با این حال، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‎گان در نشست عمومی این مجلس گفت: مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان تلاش دارند تا انتخابات دور دوم ریاست جمهوری کشور را در زمان مقرر آن برگزار کنند.
این اظهارات اعضای مجلس نماینده‎گان در حالی است که رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است، امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شود و در این صورت این کمیسیون آماده‌گی برگزاری آن را در زمان مقرر ندارد، زیرا برخی زمینه‌های انتخاباتی در حملات موشکی طالبان به این کمیسیون از بین رفته است.
بر اساس قانونی اساسی افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور اگر به دور دوم کشیده شود، باید تا دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی دور اول این انتخابات برگزار شود.
قرار است تا دو روز دیگر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوی افغانستان اعلام شود و از سوی دیگر مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته‎اند که آن‎ها برای برگزاری انتخابات دور دوم آمادگی‌های لازم را کسب می‌کنند.
در ادامه نشست عمومی روز گذشتۀ مجلس نماینده‎گان برخی از اعضای این مجلس خواستار پایان تحصن برخی از اعضای دیگر این مجلس شدند.
بیش از ۲۰ عضو مجلس نماینده‎گان افغانستان ۸ روز پیش به دلیل عدم برکناری شهردار کابل از سوی رییس جمهور این کشور دست به تحصن زده بودند.
عبدالستار خواصی عضو مجلس نماینده‎گان در نشست عمومی این مجلس گفت: آن عده اعضای مجلس نماینده‎گان که تحصن کرده‎اند، باید به این کار خود پایان دهند و این قضیه باید با کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت جدی در میان گذاشته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.