غیر از ارتش و پولیس فعالیت واحدهای مسلح ممنوع شد

- ۳۰ دلو ۱۳۹۱

شورای امنیت ملی افغانستان از نهادهای امنیتی کشور خواسته تا مانع عملیات گروه‎های مسلحی شوند که بیرون از تشکیلات نیروهای مسلح، توسط نیروهای خارجی ایجاد شده‎اند.
در نشست روز یک‌شنبه اعضای این شورا تصمیم گرفته شد که هیأتی موظف شود و از نیروهای خارجی بخواهد تا تمامی این واحدها را با نیروهای امنیتی افغان مدغم کنند ظاهراً انجام چند عملیات در روزهای گذشته در ولایت‌های مختلف از جمله میدان وردک، که گفته می‌شود یک پسر جوان در آن کشته شد، دولت افغانستان را واداشته تا فعالیت واحدهای امنیتی ایجاد شده از سوی نیروهای خارجی را محدود کند.
در مصوبۀ شورای امنیت ملی افغانستان از واحد خاصی نام برده نشده و نیروهای بین‌المللی نیز می‌گویند در این مصوبه وضاحت داده نشده است.
گونتر کاتز سخنگوی آیساف گفت: «دقیقاً در این مورد چیزی نمی‌دانم و در این فرمان واضحاً توضیح داده نشده که هدفشان (شورای امنیت ملی) کدام نیروها است؟ تا جایی که من می‌دانم نیروهای پولیس محلی توسط امریکا آموزش داده شده و از لحاظ تعداد شامل چهارچوب نیروهای افغان نیستند.»
هنوز روشن نیست که هدف شورای امنیت ملی کدام نیروها است، اما در حال حاضر در کنار صدها هزار نیروی امنیتی افغانستان، گفته می‌شود واحدی در ولایت‌های جنوب و جنوب‌شرقی به نام «نیروی کمپین» فعالیت دارند.
این واحد پس از ورود نظامیان امریکایی به افغانستان تشکیل شد که مسوولیت تامین امنیت پایگاه‌ها، جلوگیری از ورود شورشیان از خاک پاکستان و اجرای عملیات نظامی در روستاها را دارند.
داوودشاه مکین‌زوی عضو شورای ولایتی خوست گفت که حدود دو هزار نیروی کمپین در این ولایت فعالیت دارند که همه امکانات‌شان از سوی نیروهای امریکایی فراهم می‌شود.
بسیاری به این باوراند که دولت افغانستان بیم دارد که در آستانه انتقال مسوولیت‌های امنیتی، شاهد فعالیت واحد نظامی خودمختاری باشد، اما پیشتر مقامات افغان گفته بودند که مخالف ایجاد هرگونه ادارات موازی با تشکیلات دولتی هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.