از نظر سنجی تا نظرسنجی

گزارشگر:11 جدی 1392 - ۱۱ جدی ۱۳۹۲

آخرین نظرسنجی‎ دربارۀ نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان، غیرواقعی به نظر می‌رسد و ادامۀ چنین نظرسنجی‎ها می‎تواند اعتبار نظرسنجی در کشور را زیر پرسش برده و ذهنیت‏‎ها را مغشوش سازد.
بر بنیاد آخرین نظرسنجی‌ ‌که از جانب یک موسسۀ امریکایی صورت گرفته است، اشرف غنی احمدزی با کسب ۲۹ درصد آرا پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان معرفی شده است. mandegar-3
در ماه گذشته دو نظرسنجى دیگر، یکى از سوی نهاد «دموکراسی انترنشنل» و دیگری از سوی موسسۀ «آی تی آر» که با همکاری «تلویزیون خصوصی طلوع» صورت گرفته بود، داکتر عبدالله عبدالله، در مقام نخست قرار داشت.
برخی از آگاهان با توجه به تفاوت جالب در نظرسنجی‎ اخیر می‌گویند که اگر این نظرسنجی‌ها سیاسی و غیر مسلکی باشند، می توانند ضربه محکمی را بر پیکر حرکت های مدرن در کشور وارد کنند.
این آگاهان باور دارند که نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که هر نامزد می‌تواند یک نظرسنجی به نفع خود راه‌اندازی کند و یا در برابر یک نظرسنجی واقعی نظر سنجی‌های غیر واقعی نیز می‌تواند سر بزند.
به گفته آگاهان برخی نامزدان با توجه به رابطه‎هایی‌که با برخی موسسات خارجی دارند، می‎توانند به نفع خویش نظرسنجی‎یی را سامان دهند.
شکی نیست که نظرسنجی ابزار ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت افکارعمومی در هر موضوعی از جمله در انتخابات به شمار می‌رود؛ اما باید نظرسنجی‎ها با روش‎های علمی و مسلکی صورت گیرد. البته در هر نوع نظرسنجی‎یی نواقص و کاستی‎هایی نیز می‎تواند وجود داشته باشد.
آن‌گونه که می‌دانید نظرسنجی عبارت از اجرای اقدامات و تلاش‌های سازمان‌یافته برای نشان‌دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع، در یک محل خاص و در یک مقطع زمانی معین است.
همان‌طوری که مشخص است، نظرسنجی‎ها در کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال منازعه، نمی‌تواند از اعبتار لازمی برخوردار باشد.
نظرسنجی‎ها تعهد اخلاقی و مسلکی می‌خواهند و اگر چنین تعهدی وجود نداشته باشد، نمی‎توان به نتیجۀ این نظر سنجی‎ها خوش‎بین بود.
اگر تعهدی هم در این نظر سنجی‎ها وجود داشته باشد، نهادهایی که این نظر سنجی‎ها را برگزار می‎کنند، قادر نیستند در کشوری مانند افغانستان که هم اکنون درگیر خشونت و جنگ است، معیارها و قواعد لازم را رعایت کنند.
از سوی دیگر، نهادهایی‌که این نظرسنجی‎ها را راه‌اندازی می‎کنند، غیر قابل نفوذ نیستند. هم کشورهای خارجی و هم شخصیت‎های صاحب نفوذ می‎توانند در نتیجۀ این نظر سنجی‎ها نقش‌آفرینی کنند. تضاد در نظرسنجی‎های اخیر این مسأله را به وضوح نشان می‌دهد.
تحلیلگران سیاسی می‎گویند که نظرسنجی‎های سلیقه‎یی و جانبدارانه اذهان عامه را تخریش کرده و باعث سردرگمی شهروندان کشور می‎شود.
نظر سنجی اخیر از سوی موسسۀ تحقیقاتی «گلفیم اسوسییت» به همکاری موسسۀ تحقیقاتی افغانی «ای آی آر سی» صورت گرفته است.
با آنکه انتشار نظرسنجى‌ها، انتقاد برخى نامزدهای انتخابات ریاست جمهورى افغانستان را بر انگیخت، اما کمیسیون مستقل انتخابات آن‎را یک عمل رایج در تمام کشورهاى جهان دانست.
مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند: در صورتی‌که نظرسنجی‎ها بر اساس صحبت با مردم انجام شود، تخطی دانسته نمی‎شود.
این نظر سنجی‎ها در افغانستان در حالی انجام می‎شوند که بیشتر از ۳ ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در این کشور باقی مانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.