مناسبات خدشه‌دارشده‎یی‌که تیره‌وتار شــد

گزارشگر:15 جدی 1392 - ۱۴ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3تصمیم حامد کرزی مبنی بر آزادی ۸۸ زندانی بگرام با وجود مخالفت‌های امریکا، عامل تیره‌گی بیشتر مناسبات خدشه دارشدۀ کابل-واشنگتن بعد از امضا نکردن پیمان امنیتی با امریکا‌ شده است.
ظاهراً دولت افغانستان به تصمیمات خود برای آزادی زندانیان زندان نظامی بگرام که اخیراً و در سال ۲۰۱۳ میلادی کنترل آن از طرف امریکا به نیروهای امنیتی افغان واگذار شده است پایبند است. این مسأله مناسبات خدشه دار شده کابل- واشنگتن را تیره و تار تر کرده است.
به اعتقاد دیو لاپان سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان، ۸۸ زندانی بگرام که کرزی تصمیم به آزادی آن‌ها گرفته است افرادی خطرناک از نیروهای طالبان و شبکه تروریستی القاعده هستند.
به اعتقاد این مقام امریکایی باید مسوولیت این زندانیان امریکایی را به سیستم قانونی رسمی افغانستان بسپاریم چرا که آن‌ها خطرناک هستند.
کمیسیون اداره بازبینی زندانیان افغانستان البته نظر دیگری دارد. عبدالشکور دادرس از اعضای بلند پایه این کمیسیون به دویچه وله اظهارداشته است که اتهامات علیه متهمان در این زندان باید همراه با مدارک موثقی باشد. ادعاها به تنهایی برای متقاعد کردن مردم در این باره کافی نیست. من نمی‌توانم در این باره پاسخگوی ملت افغانستان باشم.
ماه‌هاست که این مسأله ( تصمیمات کرزی برای آزادی زندانیان بگرام) به موضوعی مورد اختلاف بین امریکا و افغانستان تبدیل شده است. از زمانی که مسوولیت زندانیان نظامی بگرام به نیروهای افغان واگذار شده است، دولت افغانستان آزادی زندانیان آن را مد نظر قرار داده است.
به اعتقاد عبدالشکور دادرس زندانی کردن این افراد غیر قانونی بوده است. وی در این باره اظهارداشته است که بر اساس بررسی‌های ما پرونده این متهمان در مطابقت با قوانین افغانستان ایجاد نشده است و از نظر قانونی معتبر نیست.
عبدالغفور لیوال، رییس مرکز مطالعات منطقه‌‎یی در کابل، تصمیم دولت افغانستان برای آزادی زندانیان بگرام را به عنوان پیغام کابل به گروه‌های افراطی ارزیابی می‌‍کند.
وی اظهار داشت که افغانستان می‌خواهد روند صلح با طالبان را در پیش گیرد و با این قدم می‌خواهد این پیغام را برای طالبان بفرستد که در گفت‌وگوهای صلح جدی است. برای اینکه یک راه حل برای اختلافات طولانی مدت بین واشنگتن و کابل پیدا کنیم این مسأله مهم است که سازمان‌های امنیتی هر دو کشور اطلاعات و مدارک مربوط به این متهمان را با هم مبادله کنند.
رهایی زندانیان طالبان به شدت روابط کابل و واشنگتن را صدمه زده است.
لیند سای گراهام از سناتورهای جمهوری خواه و کارشناسان نظامی امریکا اخیراً این گونه اظهار نظر کرده است که آزادی زندانیان بگرام به مناسبات بین واشنگتن-کابل آسیب جبران ناپذیری وارد می‌کند.
وی بر این عقیده است که ۸۸ زندانی زندان بگرام مسوول کشته شدن ۹۰ نیروی ناتو و ۵۷ نیروی افغان هستند. اگراین افراد آزاد شوند عواقب غیر قابل پیش بینی و وخیمی برای آینده مناسبات بین امریکا و دولت افغانستان به وجود خواهد آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.