هشدار واشنگتن به کابل: شمارش معکوس آغاز شــده است

گزارشگر:18 جدی 1392 - ۱۷ جدی ۱۳۹۲

ایالات متحدۀ امریکا از دولت افغانستان خواسته است ظرف چند هفته پیمان امنیتی میان دو کشور را امضا نماید نه ظرف چندماه.
به گزارش خبرگزاری رویترز، واشنگتن خواسته است دولت افغانستان این پیمان را که به نیروهای خارجی اجازه می‌دهد همچنان در این کشور حضور داشته باشند را ظرف چند هفتۀ آینده امضا نماید و آن را به ماه‌های آینده موکول نکند.
دولت افغانستان تاکنون این پیمان امنیتی را امضا نکرده که همین موضوع باعث سردی روابط دو کشور نیز شده است .mandegar-4
مقامات امریکایی تهدید کرده‌اند که درصورت عدم امضای این پیمان و حضور ۸ هزار نیروی نظامی امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، همه نیروهای خود را از این کشور بیرون خواهد کشید. البته حامد کرزی نسبت به عملی کردن این تهدید از سوی امریکایی‌ها ابراز تردید کرده است.
امریکا گفته است در صورت عدم امضای این پیمان، تمام نیروهایش را از افغانستان بیرون می‌برد و نیروهای افغانی را در نبرد با طالبان و القاعده تنها خواهد گذاشت.
سخنگوی کاخ سفید گفته است: صحبت ما بر سر هفته‌ها است، نه ماه‌ها؛ ما نمی‌توانیم هیچ نیرویی را در افغانستان باقی بگذاریم. مقامات افغانی باید بدانند که شمارش معکوس آغاز شده است.
اما دولت افغانستان بار دیگر به درخواست امریکا برای امضای پیمان امنیتی پاسخ منفی داد.
خانم عادله راز معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته اعلام کرد: تازمانی که شروط افغانستان محقق نشود، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن امضا نخواهد شد.
وی افزود : موضع دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن تغییر نکرده است.
خانم راز ، تأمین صلح وثبات در افغانستان و انتقال زندانیان افغان از گوانتانامو را شروط کابل برای امضای پیمان امنیتی اعلام کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.