پشتیبانی برخی نامزدان ریاست‎جمهوری از کنفرانس اجندای ملی/فعالان حقوق زنان: دیدگاه‎های زنان در طرح اجندای ملی گنـجانیده شـود

گزارشگر:1 دلو 1392 - ۳۰ جدی ۱۳۹۲

احمد ولی مسعود، ارایه دهنده طرح آجندای ملی، به سلسلۀ مشورت‌ها و رایزنی‌هایش در چارچوب این طرح و به منظور ایجاد تفاهم و همگرایی ملی در شرایط حساس کنونی، دیدارهای جداگانه‌یی با شماری از نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری داشته است.
او روز یک شنبه طی دیدارهایی با پروفیسور استاد عبدرب الرسول سیاف، داکتر اشرف غنی احمدزی، جنرال عبدالرحیم وردک و هدایت امین ارسلا، روی مسایل مهم ملی کشور، انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی در فرآیند انتخابات، صحبت کرد. پیش از این، طرح آجندای ملی با نامزدانی چون: داکتر عبدالله عبدالله، قیوم کرزی و زلمی رسول طی نشست‌هایی مطرح شده بود.mandegar-3
نامزدان ریاست‌جمهوری با درک عمیق از شرایط موجود در کشور اظهار داشتند، هر برنامه‌یی که باعث وحدت، تفاهم و همگرایی گردد، مورد استقبال ماست.
آنها از ابتکار کنفرانس آجندای ملی در راستای ایجاد دولت وحدت ملی اعلام حمایت کردند.
آجندای ملی در شرایط کنونی می خواهد که نامزدان ریاست جمهوری را متقاعد کند که از انتخابات به عنوان یک فرصت مناسب برای عبور کشور از بحران استفاده کنند و باید در فرایند انتخابات به یک دولت وحدت ملی به گونه یی که مردم در تصمیم گیری ها شریک ساخته شوند، دست یابند.
بر بنیاد این طرح، یکی از مولفه‌های دولت ملی در افغانستان، تشکیل نهاد ریاست‌جمهوری در کنار رییس‌جمهور است که از آن طریق تصمیم گیری ها روی مسایل کلان ملی، به گونه مشترک باشد.
این طرح، به نقش نخبه گان برای گذار افغانستان از بحران به مرحله ثبات و دولت ملی تاکید دارد.
همچنان شماری از فعالان حقوق زنان، دانشجویان و استادان دانشگاه روز گذشته در دیداری با احمد ولی مسعود، خواهان وضاحت در مورد این طرح شدند و پرسش های شان را مطرح کردند.
آقای مسعود ضمن پاسخ به سوالات آن ها به توضیح آجندای ملی پرداخت.
اشتراک کننده گان تاکید کردند که باید دیدگاه‎های زنان در طرحِ اجندای ملی گنجانیده شود.
استاد شهلا فرید استاد دانشگاه کابل، آزیتا رفعت معاون حزب حق و عدالت، آمنه مستقیم جاوید رییس ایتلاف زنان افغان برای مبارزه علیه فساد اداری، خانم گل مکی روشن و شماری دیگر از فعالان حقوق زنان و دانشجویان در این نشست حضور داشتند.
آنان ضمن حمایت از طرح اجندای ملی، نظریات شان را در این خصوص شریک کردند.
آنان با تاکید بر حضور پر رنگ زنان در کنفرانس اجندای ملی، خواهان شریک کردن نظریات زنان نخبه و فعالان حقوق زن در طرح اجندای ملی شدند.
آزیتا رفعت معاون حزب حق و عدالت در این نشست گفت: افغانستان در شرایط کنونی برای بیرون رفت از مشکلات، سخت نیازمند چنین طرحی بود.
او افزود: همسو بودن و اتفاق و اتحاد ما در مسایل ملی بسیار مهم است و می‌تواند برای ایجاد دولت وحدت ملی بسیار موثر باشد.
وی تأکید کرد: در مورد عناوین طرح اجندای ملی مانند ریفورم سیاسی، اصلاحات قانونی، تغییر بنیادی در ساختار قدرت سیاسی و انتخابات شفاف و عادلانه، باید دیدگاه‎ها بدون در نظرداشت مسایل جنسیتی در این طرح گنجانیده شود.
در همین حال، شهلا فرید استاد دانشگاه کابل در این دیدار گفت: نقش زنان در طرح اجندای ملی باید پر رنگ باشد و زنان بتوانند نظریات و خواست‌های خود را در این طرح بازتاب دهند.
خانم جاوید نکاتی را در مورد جایگاه مبارزه با فساد اداری در طرح آجندای ملی مطرح کرد.
احمد ولی مسعود این دیدار گفت که طرح آجندای در پی تشخیص مرض افغانستان و مداورای آن است و حالا فرصت آن است که به دردهای این کشور توسط داکتران توانان درمان شود.
او گفت که آجندای ملی برای آن مطرح شده است که افغانستان با گذار از وضعیت موجود به سوی دولت- ملت شدن برود.
او در این نشست گفت که به منظور حل مشکلات افغانستان، ما تصمیم گرفتیم یک گفتمان ملی را ایجاد کنیم؛ اما موضوع مهم طرح اجندای ملی ایجاد یک دولت وحدت ملی است و خواست ما این است که مرد و زن همه باید برای ایجاد دولت وحدت ملی تلاش کنند.
آقا مسعود گفت که فساد در افغانستان ساختاری است؛ یعنی ساختار موجود فسادزاست و تازمانی که این ساختار تغییر نکند فساد رشد بیشتری می یابد و مبارزه با آن دشوار خواهد بود و آجندای ملی در پی تغییر این ساختار است تا افغانستان به وضعیت مطلوب برسد.
گفتنی است که به‌زودی کنفرانس آجندای ملی با اشتراک صدها تن از نخبه‎گان سراسر کشور و با حضور شماری از نامزدان ریاست‌جمهوری در کابل برگزار می گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.