اعضای مجلس: رییس مجلس به دادستانی معرفی شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 2 میزان 1396 - ۰۱ میزان ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی دیروز این مجلس گفتند، وظیفۀ عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس تعلیق و پرونده‌اش به دادستانی کُل فرستاده شود.
اما شمار دیگرِ اعضای این مجلس تأکید داشتند که آقای ابراهیمی باید تا پایان بررسی‌های دادستانی به وظیفه‌اش ادامه دهد.
اعضای مجلس هم‌چنان گفتند که قرار است ۱۲ نامزد وزیر روز یکشنبه برای گرفتن رأی اعتماد رسماً به مجلس نماینده‌گان معرفی شوند.
اختلاسِ پول مجلسmandegar-3
اخیراً شبکۀ تلویزیونی «طلوع نیوز» گزارش تحقیقیِ را به نشر رساند که نشان می‌داد، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان در چند سال گذشته میلیون‌ها افغانی پول این مجلس را هزینۀ مسایل شخصی مربوط به خودش کرده است.
در همین رابطه، محمدسرور عثمانی فراهی یکی از اعضای مجلس گفت که اتهام اختلاس توسط رییس مجلس به دسترس دادستانی کُل گذاشته شده که لکۀ بدنامی در تاریخ پارلمان است.
آقای عثمانی افزود که عبدالرووف ابراهیمی خلاف قانون اساسی، به اساس انتخابات به مجلس راه نیافته، بلکه براساس مصلحت سیاسی از طرف یک حزب خاص وارد پارلمان گردیده است و حالا که پروندۀ فسادش فاش شده است، باید از ریاست مجلس کنار زده شود.
این نمایندۀ مجلس گفت همچنان بیان داشت که دادستانی کُل باید رییس مجلس را احضار کرده و پروسۀ تحقیق را در خصوص این پرونده آغاز کند.
در سویی دیگر، رمضان بشردوست عضو دیگر مجلس بر این باور است، تا زمانی که آقای ابراهیمی در کرسی‌اش باقی بماند، دادستانی کُل نیز در ارتباط با او کاری کرده نمی‌تواند.
آقای بشردوست اضافه کرد: «اگر واقعاً ما اراده‌یی برای کار و خدمت‌گذاری برای مردم داریم و تنها شعار نمی‌دهیم، من پیشنهاد می‌کنم که به اساس قانون اساسی، رییس مجلس مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار گیرد».
اما شماری از اعضای دیگر مجلس می‌گویند، تا زمانی که پروندۀ آقای ابراهیمی از سویی دادستانی کُل بررسی و نتیجۀ آن اعلام نگردیده است، او باید به ریاستش از مجلس نماینده‌گان ادامه دهد.
غلام فاروق مجروح، نمایندۀ مردم هرات در مجلس گفت که هنوز حقیقت و دروغ این مسأله مشخص نیست و باید نخست در زمینۀ این اتهام‌ها بررسی صورت گیرد و به دنبال آن، برخورد صورت گیرد.
هم‌چنان عبدالرحیم ایوبی، عضو دیگر مجلس بر این باور است که علیه رییس پارلمان در تلویزیون‌ها اعلانات تجارتی می‌شود و این بی‌رحمی است که خانۀ ملت و رییسش به فساد متهم می‌گردند.
گفتنی است که گزارش تحقیقی شبکۀ طلوع نیوز نشان می‌دهد که در پنج سال، پنجاه میلیون افغانی صرف کرایۀ خانه و دفتر رییس مجلس نماینده‌گان در بیرون از ساختمان شورای ملی شده است که خدای نظر نصرت، رییس دبیرخانۀ مجلس و عبدالرووف ابراهیمی چهره‌های اصلی این برنامه اند.
نامزد وزیران فردا معرفی می‌شوند
در عین حال، منشی مجلس نماینده‌گان دیروز گفت که قرار است ۱۲ نامزد وزیر فردا برای گرفتن رأی اعتماد رسماً به این مجلس معرفی گردند.
عرفان‌الله عرفان، نایب منشی مجلس گفت که نامزدان وزیران از سوی محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی معرفی خواهند شد.
او افزود: «دو تن که جدیداً به عنوان نامزد وزیرانِ زراعت و احیا و انکشاف دهات اعلان شده‌اند، با ده نامزد وزیر قبلی از سوی معاون ریاست‌جمهوری به مجلس نماینده‌گان معرفی می‌شوند و به تمام‌شان یک‌جا بعد از استماع برنامه‌های کاری‌شان در یک هفته یا نهایت در ده روز می‌آیند به پارلمان و برای‌شان صندوق گذاشته می‌شود».
براساس احکام جداگانۀ محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات به روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته به عنوان نامزد وزیر زراعت و مجیب‌الرحمن کریمی به حیث نامزد وزارت احیا و انکشاف دهات معرفی شدند.
پیش از این طارق‌شاه بهرامی، ویس احمد برمک و عبداللطیف روشان به عنوان نامزد وزیران وزارت‌های دفاع، داخله و تحصیلات عالی و یما یاری، فیض‌الله ذکی و مصطفی مستور به حیث نامزد وزیران فواید عامه، کار و امور اجتماعی و اقتصاد معرفی شده‌ بودند.
به همین ترتیب، حمید طهماسی به عنوان نامزد وزیر ترانسپورت، شهزاد گل آریوبی به حیث نامزد وزیر مخابرات، گل‌آغا شیرزوی به حیث نامزد وزیر امور سرحدات، اقوام و قبایل و نرگس نهان، به عنوان نامزد وزیر معادن و پطرولیم معرفی شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.