در هشتمین کنفرانس ادبی-عرفانی مطرح شد: موفقیت شهید مسعود در معنویتش بود

- ۱۲ ثور ۱۳۹۴

هارون مجیدی/ یک شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۴

 

هشتمین کنفرانس ادبی- عرفانی زیر نام «عشق، گذشت، عدالت و آرامش همگانی» دیروز در جنب آرام‌گاه قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود در ولایت پنجشیر برگزار گردید.
در این برنامه که از آدرس «نهاد آموزشی افغان» و با هم‌آهنگی بنیاد شهید مسعود برگزار شده بود، شماری از شاعران، نویسنده‌گان، استادان mnandegar-3دانشگاه‌ها از ولایات هرات، کابل، ننگرهار، کاپیسا، بلخ و پنجشیر اشتراک کرده بودند.
برنامه با زمزمۀ آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد و نخستین سخنران این برنامه، پروفیسور سکینه یعقوبی موسس و رییس اجرایی نهاد آموزشی افغان بود که پیام افتتاحیۀ کنفرانس را به خوانش گرفته، گفت: شهید احمدشاه مسعود چهرۀ تابناک تاریخ حماسی عصر ماست و از جانبی هم این شخصیت نامور و جهان آشنا، یکی از علاقه‌مندان ادبیات عرفانی به ویژه مولانا، حافظ و بیدل بوده است که با در نظرداشت این مناسبت نیک، بر آن شدیم که هشتمین کنفرانس ادبی- عرفانی خود را در آرام‌گاه او برگزار کنیم.
بانو یعقوبی هم‌چنان گفت: در این برنامه، همه دوستان همدل گردهم آمده‌ایم؛ چون قهرمان ملی کشور همواره با قلب بی‌آلایش برای عدالت و آرامش همگانی تلاش کرد؛ اکنون رسالت ماست که این راه را ادامه دهیم.
بانو یعقوبی با یادآوری سخنانی از شهید احمدشاه مسعود گفت: گفته‌یی از قهرمان ملی کشور است که بدون عرفان و ادب نمی‌شود کار سیاسی کرد و سیاست زمانی موفق است که عشق، عدالت و آرامش همگانی داشته باشد؛ با الهام از این سخن آرزو داریم تا بارهای دیگر نیز این برنامه را در آرام‌گاه او برگزار کنیم.
او گفت که شاعران و بزرگان ادبیات ما همواره ما را به عشق و گذشت دعوت کرده‌اند تا با استفاده از آن زنده‌گی خود را سروسامان دهیم.
رییس اجرایی نهاد آموزشی افغان، تحایفی را به رهبری بنیاد شهید احمدشاه مسعود اهدا کرد و گفت که می‌خواهیم تا با استفاده از سنگ مرمر هرات، لوحی را برای آرام‌گاه قهرمان ملی کشور بسازیم.
عبدالرحمن کبیری، سرپرست ولایت پنجشیر ضمن خوش‌آمدگویی مهمانان در این برنامه گفت: در ولایت پنجشیر فرهنگ کتاب‌خوانی از زمانه‌های دور و دراز رواج داشته که باشنده‌گان آن همواره کتاب‌های مولانا، فردوسی، بیدل، سعدی و استادان دیگر زبان فارسی را می‌خواندند و با نگاه‌های آن‌ها آشنا بوده اند.
سرپرست ولایت پنجشیر با اشاره به مشکلات جاری کشور، گفت: شرایط امروزی افغانستان همسانی‌های فراوانی با زمان زنده‌گی مولانا دارد و ما باید با استفاده از اندیشه و فلسفۀ مولانا بکوشیم تا این ناهنجاری‌ها را کاهش دهیم.
عبدالرحمن کبیری سرپرست ولایت پنجشیر با خوانش ابیاتی از مولانا به تبین اندیشۀ مولانا جلال الدین بلخی در بخش‌های مختلف پرداخت.
مجری با خواندن غزلی از مولانا که در آن از سازها بیشتر یادآوری شده بود، گروه هنری مولانا جلال الدین را به اجرا دعوت کرد.
برنامه آهسته آهسته با اجرای گروه هنری مولانا گرمی بیشتری را در خود می پرورید. آواز خوان این گروه با صدای خوش و تازه اش: ما ز بالاییم و بالا می‌رویم، ما دریاییم و دریا می‌رویم را به زمزمه گرفت و رباب، دف و نی شکایت‌های خود را حکایت کردند.
گروه هنری مولانا با استقبال بی‌دریغ و کف زدن‌های متدد مهمانان روبرو شد.
ولی شاه بهره رییس اطلاعات و فرهنگ هرات که خود از فرهنگیان به نام کشور است و در برگزاری این برنامه زحمت‌های فراوانی کشیده بود، در سخنان کوتاهی گفت که قهرمان ملی کشور از مریدان مکتب عرفان اسلامی بود که امروزه ما در جوار آرام‌گاهش به آیینه‌داری عرفان پرداخته‌ایم و می‌خواهیم برای همدلی و آرامش، کاری کنیم.
آقای بهره در ادامۀ سخنانش با بیان ابیاتی از عرفای نام‌دار زبان فارسی تأکید کرد که دین مبین اسلام در پی پیشکش شهروند سالم برای اجتماع بشری بوده و ما زمانی به آن می‌رسیم که به گوهرهای دین که یکی آن عرفان اسلامی است، آشنا شویم؛ امروزه روانشناسان به این عقیده رسیده اند که هیچ پولیسی نمی‌تواند مردم را به آرامش برساند تا این‌که آنان خود به آرامش معنوی و فکری نرسانده باشد.
آقای بهره گفته‌هایش را با سخنانی از ابوالحسن خرقانی و شاگردش خواجه عبدالله انصاری به پایان برد.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه و یکی دیگر از سخنرانان برنامۀ عشق، گذشت، عدالت و آرامش همگانی گفت: آرزو دارم تا این برنامه آغاز نیکی باشد و ما بتوانیم در آینده عرس مولانا جلال الدین بلخی و عرفای دیگر سرزمین‌مان را در آرام‌گاه شهید احمد شاه مسعود برگزار کنیم.
آقای مسعود با پُربار خواندن این گونه برنامه‌ها در ادامۀ سخنانش گفت: مردم پنجشیر به‌گونۀ سنتی با آموزه‌های عرفانی آشنایی دیرینه دارند که داشتن قفسه‌های کوچک از کتاب‌های بزرگانی چون مولانا، بیدل، حافظ و سعدی گواه اند که این مردم با موضوعات عشق، عدالت، گذشت و آرامش آگاهی دارند و برگزاری این برنامه این سنت را با ارزش‌تر ساخت.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود با اشاره به علاقۀ قهرمان ملی کشور به ادبیات عرفانی گفت: شهید مسعود با مولانا، حافظ، بیدل و بزرگان دیگر عرفان و ادبیات کشور اُنس دیرینه داشت و کسانی‌که با او آشنایی دارند، می‌دانند که در گوشه گوشۀ افغانستان، در جبهات و سنگرها همیشه یک کتابی از این بزرگان را با خود داشت و از داشته‌های آن کتاب‎ها مستفید می‌شد.
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش تأکید کرد که شهید مسعود کوه مشکلات خود را با الهام از آموزه‌های عرفانی بزرگان این عرصه حل می‌کرد؛ به همین خاطر است که می‌گویند مسعود یک قدرت درونی داشت و با همین قدرت خود با عالمی از مشکلات مبارزه می‌کرد.
آقای مسعود با تعریف از خاطرات و گفته‌های قهرمان ملی کشور ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که شهید مسعود رهبر موفقی بود این موفقیت بیشتر در موضوعات سیاسی و نظامی نبود، بل موفقیت معنوی بود و او یک رهبر معنوی برای پیروانش بود.
آقای مسعود هم‌چنان گفت: امروزه درون و بیرون انسان‌ها ناآرام است و هر روز این نا آرامی بیشتر می‌شود، افغانستان یکی از کشورهای نا آرام است و برگزاری برنامه‌های عرفانی می‌تواند تداعی کنندۀ آرامش برای ما انسان‌ها باشد؛ ما باید پیوند قلبی، عرفانی، ادبی و فرهنگی بین خود ایجاد کنیم و تمام دیوارهای تعصب، جهل، کینه و دوگانگی را بشکنیم؛ با یک‌رنگی و محبت زنده‌گی کنیم.
احمدولی مسعود تحایفی را که از طرف بنیاد شهید احمدشاه مسعود آماده شده بود، به رهبری نهاد آموزشی افغان اهدا کرد.
ادامۀ هشتمین کنفرانس ادبی عرفانی عشق، گذشت، عدالت و آرامش همگانی، ویژۀ خوانش مقالات و شعر بود که در آن شماری از فرهنگیان حصه گرفتند.
بخش اول این برنامه با اهدای تحایفی به شماری از فرهنگیان کشور و صرف نان چاشت به پایان رسید و بخش دوم که ویژۀ موسیقی عرفانی بود، پایان‌بخش این کنفرانس یک روزه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.