نهادهای مدنی به رییس‏‎جمهور: هشدارهای امریکا را جدی بگیرید

گزارشگر:5 دلو 1392 - ۰۴ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3مسوولان برخی نهادهای جامعه مدنی کشور می‌گویند که حامد کرزی در قسمت امضای پیمان امنیتی با امریکا بهانه‌گیری نکند و هرچه زودتر این پیمان را به امضا برساند.
آنان می‌گویند که عدم امضای پیمان امنیتی از سوی کرزی باعث شده تا امریکا کمک‌های غیر نظامی خویش به افغانستان را پنجاه درصد کاهش دهد.
این درحالی است که کنگرس امریکا کمک‌های توسعه‌یی این کشور برای افغانستان را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داده‌ است. مقام‌های این کشور بارها تأکید کرده‌اند که تداوم کمک امریکا به افغانستان وابسته به امضای پیمان امنیتی است.
اما حامد کرزی می‌‌گوید، تا زمانی‌که تمامی حملات نیروهای خارجی بر خانه‌های افغان‌ها متوقف نشود و روند صلح با طالبان به صورت عملی آغاز نشود، با امریکا پیمان امضا نمی‌کند.
موافقت‌نامه امنیتی چگونگی ادامه حضور نیروهای غیر رزمی امریکایی در کشور را پس از پایان ۲۰۱۴ مشخص می‌کند.
روز پنجشنبه شماری از نهادهای جامعه مدنی کشور در یک نشست خبری در کابل از حامد کرزی خواستند که هرچه زودتر پیمان امنیتی با امریکا را امضا کند، در غیر آن کشور دچار بحران‌های خطرناکی خواهد شد.
به گفته آنان، به دلیل عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا کمک‌های این کشور از همین حالا پنجاه درصد کاهش یافته و اگر این پیمان امضا نشود، کمک‌های جامعۀ جهانی نیز کاهش خواهد یافت و دست آوردهای به‌دست آمده از بین می‌رود.
نعیم نظری، از فعالان مدنی کشور گفت: «افغانستان در حال حاضر در یک مرحله‌ حساس تاریخی قرار دارد، از یک طرف انتخابات را پیش‌رو داریم و از سوی دیگر نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور وجود دارد.»
او ‌می‌گوید که در چنین حالتی اگر پیمان امنیتی با امریکا به امضا نرسد، افغانستان بحران‌های خطرناکی را در عرصه‌های مختلف تجربه خواهد کرد.
نظری همچنان افزود که وضعیت حقوق بشر و عدم حاکمیت قانون در کشور نگران کننده است، در این حالت اگر پیمان‌ امنیتی با امریکا به امضا نرسد، بدون شک شاهد بحران‌های جدید خواهیم بود.
سردار ناصری، یکی از فعالان مدنی دیگر کشور نیز گفت، نهادهای جامعه مدنی امضای پیمان امنیتی با امریکا را برای بهبود وضعیت حقوق بشر، تحکیم حاکمیت قانون و برای تأمین یک انتخابات شفاف ضروری می‌دانند.
این درحالی است که شماری از اعضای شورای ملی کشور نیز تاکید دارند که اگر پیمان امنیتی با امریکا به امضا نرسد، انتخابات آینده شفاف برگزار نخواهد شد.
نهادهای جامعه مدنی کشور در پایان کنفرانس امروز در مورد امضای پیمان امنیتی اعلامیه ای‌ را صادر کردند.
در این اعلامیه آمده است: «با توجه به احتمال اجرای «گزینه صفر» و قطع کمک‌های اقتصادی به کشور ما که فاقد زیربنای اقتصادی و بهره‌مندی از تجهیزات دافاعی می‌باشد، امضای پیمان امنیتی با امریکا ضروری است.»
براساس این اعلامیه، حامدکرزی به تعهداتی که در برابر جرگه مشورتی اخیر داد عمل کند و فارغ از هرگونه‌ بهانه‌گیری، پیمان امنیتی با امریکا را هرچه زودتر به امضا برساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.