رییس ستاد مشترک ارتش: برنامۀ طالبان برای انتقال شورای کویته به هلمند ناکام ماند

گزارشگر:دوشنبه 16 قوس 1394 - ۱۵ قوس ۱۳۹۴

قدم‌شاه شهیم، رییس ستاد مشترک ارتش می‌گوید که طالبان در سال جاری تلاش داشتند تا شورای کویته را از پاکستان به ولایت هلمند انتقال دهند، اما برنامۀ‌شان با شکست روبه‌رو شد.
آقای شهیم که در نشست دیروز مجلس سنا صحبت می‌کرد، افزود که از آغاز سال جاری تا کنون نیروهای امنیتی در ۲۹ ولایت کشور ۶۹۷ عملیات راه‌اندازی کرده اند و از این میان، ۴۹ عملیات ویژه و ۹۷ عملیات دیگر هوایی بوده است.
آقای شهیم هم‌چنان گزارش‌های مبنی بر وجود سربازان خیالی در ساختار نیروهای امنیتی را رد کرد. پیش از این، گزارش‌هایی نشر شده بود که بر بنیاد آن‌ها نزدیک به ۱۳۰ هزار سرباز خیالی در ساختار نیروهای امنیتی حضور دارند. این سربازان با این که حضوری فیزیکی در پاسگاه‌ها و جبهه‌های جنگ ندارند، اما حقوق ماهانۀ‌شان پرداخت می‌شود.
آقای شهیم دربارۀ جنگنده‌های هندی نیز گفت که تا ۴۵ روز دیگر چهار چرخ‌بال جنگی هندی به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده خواهد شد. به گفتۀ آقای شهیم، افغانستان تا ماه‌ حمل/ فروردین سال آینده چندین چرخ‌بال نظامی دیگر خریداری خواهد کرد.
رییس کل ستاد ارتش، دربارۀ حضور داعش در ولایت‌های شرقی گفت که نیروهای امنیتی عملیات پاکسازی‌ را برای مبارزه با این گروه راه‌اندازی کرده اند.
در نشست دیروز مجلس سنا ایوب‌ سالنگی، معاون امنیتی وزارت داخله نیز حضور داشت. آقای سالنگی با ارایۀ آماری گفت که در سال جاری ۲۵۲۹ عملیات مشترک راه‌اندازی شده که از این میان، یازده عملیات به حمایت نیروهای بین‌المللی بوده و ۲۶۲ دیگر به صورت مستقیم توسط نیروهای امنیتی به پیش برده شده است. در این عملیات‌ها نزدیک به دو هزار طالب کشته و حدود دو هزار تن دیگر نیز زخمی شده اند.
از آغاز سال جاری، طالبان به گونۀ بی‌پیشینه‌یی حملات‌شان را بر مناطق شمالی کشور افزایش داده اند. بدخشان، کندز و فاریاب از جمله ولایت‌هایی اند که زیر حملات این گروه قرار داشته اند. در کنار این حمله‌ها، نگرانی‌ها از افزایش حضور نیروهای گروه داعش در ولایت‌های شرقی کشور نیز بالا گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.