دوستی استراتژیک با گرگ و بره ممکن نیست!

- ۱۲ دلو ۱۳۹۲

سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به نزدیک‌شدن زمان خروج نیروهای ائتلافی از افغانستان، تصریح کرد که خلأ قدرت در این کشور نباید توسط خارجی‌ها پر شود.
وی این اظهارات را هفتۀ گذشته و پس از پایان مذاکرات استراتژیک واشنگتن- اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران پاکستانی مستقر در واشنگتن ایراد کرد.
سرتاج عزیز گفت: پاکستان خواستار آن است که خلاء قدرت به‌وجود آمده در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال ۲۰۱۴ توسط خود افغان‌ها پر شود.mandegar-3
وی تصریح کرد که درصورت ادامۀ دخالت کشورهای منطقه در افغانستان، این کشور به صلح و ثبات دست پیدا نخواهد کرد.
این مقام پاکستانی افزود: خلاء قدرتی که پس از خروج نیروهای ائتلافی از افغانستان به‌وجود می‌آید نباید توسط نیروهای خارجی پر شود.
به گفته مشاور نخست‌وزیر پاکستان، پس از اینکه خود افغان‌ها [درباره آینده خود] تصمیم‌گیری کردند پس از آن ما می‌توانیم وارد کارهای توسعه‌یی و بازسازی در این کشور شویم.
وی درباره تأخیر افغانستان در امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز گفت که این موضوع به خود این کشورها مربوط می‌شود و پاکستان نیز تمایلی ندارد تا افغانستان را وادار به امضای این پیمان کند.
سرتاج عزیز با اشاره به اینکه پاکستان نگران نفوذ درگیری‌ها و ناآرامی‌های افغانستان و نیز روانه شدن سیل مهاجران افغان به داخل این کشور است، خواهان بهبود وضعیت مدیریت مرزی در مرز دو کشور شد.
وی همچنین خواستار تنظیم چارچوبی برای پرداخت هزینه انتقال تدارکات ناتو به افغانستان از طریق خاک پاکستان شد و گفت: در حال حاضر، این هزینه‌ها از طریق «صندوق حمایت از نیروهای ائتلافی امریکا» تأمین می‌شود.
سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد احتمال مذاکره طالبان با دولت جدید افغانستان بیشتر از دولت حامد کرزی است.
سرتاج عزیز که برای ازسرگیری مذاکرات استراتژیک با امریکا عازم واشنگتن شده است، جمعه در سخنرانی خود در دانشکده مطالعات بین‌الملل جان هاپکینزگفت: پاکستان معتقد است که اگر طالبان مایل به مذاکره با دولت جدید افغانستان باشند شانس از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در این کشور وجود دارد.
وی افزود: احساس من این است که پس از برگزاری انتخابات در افغانستان، طالبان احتمالاً تمایل بیشتری برای مذاکره با دولت جدید این کشور خواهند داشت.
این مقام پاکستانی ابراز امیدواری کرد که تا قبل از پایان سال ۲۰۱۴ بتوان به نحوی مذاکرات را از سر گرفت.
وی همچنین خاطر نشان کرد که دولت پاکستان هیچ مخالفتی برای ورود رهبر ارشد سابق طالبان (ملا برادر) که اکنون در پاکستان به‌سرمی‌برد به روند جدید مذاکرات صلح نخواهد داشت و احتمالاً به وی اجازه می‌دهد تا به یک کشور ثالث سفر کند.
سرتاج عزیز گفت: سرنوشت ملا برادر همچنان موضوع حساسی است چون امریکا وی را یک تهدید امنیتی می‌داند.
وی با تکرار نگرانی‌های پاکستان درباره بی‌ثباتی احتمالی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از کشور، عنوان کرد: ما در دهه ۱۹۹۰ که طالبان با فتح کابل، حکومت خود را در این کشور مستقر کردند نیز انتظار وقوع یک جنگ وسیع داخلی را در این کشور نداشتیم.
سرتاج عزیز افزود: اگر انتخابات افغانستان طبق برنامه انجام شده و دولت جدید بتواند تهدیدات امنیتی را مدیریت کند احتمال حمله طالبان بسیار کم خواهد بود.
با این حال، وی تصریح کرد که طالبان می‌تواند با مدیریت بهتر مرزی، خود را از ناامنی‌های افغانستان مصون نگه دارد.
رنگین دادفر سپنتا مشاور حامدکرزی در امور امنیت ملی، در واکنش به اظهارات سرتاج عزیز، گفت: «اگر پاکستان سعی دارد که آغاز عملی گفت‌وگوهای صلح به بعد از انتخابات موکول شود نشان می‌دهد که این کشور می‌خواهد در امور داخلی افغانستان همچنان مداخله کند.»
او گفت هم صلح و هم جنگ «مربوط» پاکستان است. آقای سپنتا از رفتاری که امریکا در قبال هر دو کشور پاکستان و افغانستان داشته انتقاد کرد و گفت امریکا می‌خواهد «هم با گرگ همکار و دوست استراتژیک باشد و هم با بره.»
او گفت در سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ دنیا از جمله امریکا تناقض می‌بیند چون به باور او امریکا می خواهد «هم با گرگ همکار و دوست استراتژیک باشد و هم با بره.»
او با اشاره به حملات توپخانه‌یی از خاک پاکستان به نقاط شرقی افغانستان گفت که پاکستان در دوازده سال گذشته سیاست ارسال انتحاری را به افغانستان عملی کرده و مناطق سرحدی افغانستان در سال‌های گذشته مورد تجاوز نظام مند از راه مرزهای جنوبی و شرقی قرار گرفته که با توجه به این مسایل امریکا باید بین عامل جرم و قربانی انتخاب کند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.