نیروهای “تقویتی” امریکا تا پایان ماه می‌روند

- ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

مقامات امریکایی گفته‌اند که خروج نیروهای “تقویتی” این کشور از افغانستان طبق جدول زمانی تعیین شده تا آخر ماه روان میلادی کامل می‌شود. به این ترتیب، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۶۸ هزار تن خواهد رسید.
مقامات دو روز پیش گفتند که بیش از ۳۰ هزار نیروی “تقویتی” امریکایی، طبق برنامه قبلی تا پایان ماه سپتمبر افغانستان را ترک می‌کنند.
بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا که در ماه دسمبر سال ۲۰۰۹ دستور داده بود تا ۳۳ هزار نیروی تقویتی به افغانستان اعزام شود، سال گذشته اعلام کرد که این نیروها پیش از پایان سال ۲۰۱۲ به خانه باز خواهند گشت.
بر اساس آمار وزارت دفاع امریکا، شمار نیروهای این کشور در افغانستان که تا ۱۰۰ هزار نفر رسیده بود، به ۷۷ هزار تن کاهش یافته است. در صورتی که تمام نیروهای تقویتی امریکایی افغانستان را ترک کنند، شمار نیروهای امریکایی در این کشور به ۶۸ هزار نفر خواهد رسید.
در ماه جنوری سال روان، حدود ۹۰ هزار نیروی زمینی امریکایی در افغانستان حضور داشت که این شمار در ماه آگست به ۸۴ هزار کاهش یافت.
در حال حاضر، حدود ۴۰ هزار نیروی نظامی غیر امریکایی تحت رهبری ناتو در افغانستان حضور دارند. کشورهای عضو ناتو قصد دارند تا نیروهای خود را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان بیرون بکشند و مسئولیت امنیتی را به ارتش و پولیس افغانستان واگذار کنند.
این در حالی است که قرار است جان آلن، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان پیشنهادی را در مورد شمار نیروها برای سال آینده، به کاخ سفید ارایه کند. آلن هفته گذشته، در مصاحبه‌یی با مجله “فارن پالیسی” گفت که او مشوره خود را برای ماه نوامبر، یعنی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تهیه خواهد کرد.
جنرال آلن در واقع به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۶ نوامبر سال روان اشاره نکرد؛ اما به نظر می‌رسد که هرگونه تصمیم مبنی بر سرعت بخشیدن به خروج نیروها از افغانستان به رقابت‌های انتخاباتی تاثیر گذار خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.