وزیر خارجۀ آلمان در کابل: افغانستان موافقت نامۀ امنیتی را امضا خواهد کرد

گزارشگر:21 دلو 1392 - ۲۰ دلو ۱۳۹۲

وزیر خارجۀ آلمان می‌گوید حضور نیروهای کشورش در افغانستان به امضای سریع توافقنامۀ امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن بسته‌گی دارد.
در حالی‌که جنجال‌ها روی امضای توافقنامۀ امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن هنوز هم ادامه دارد، وزیر خارجۀ آلمان حضور نیروهای این کشور را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان به امضای این توافقنامه مشروط ساخت.mandegar- 3
فرانک والتر شتاینمایر روز یکشنبه در یک نشست مشترک خبری با ضرار احمد عثمانی وزیر خارجۀ افغانستان در کابل گفت که توافقنامۀ امنیتی و دفاعی نه‌تنها به امریکا بل‌که برای آلمان و دیگر کشورهای اروپایی نیز با اهمیت است.
آقای شتاینمایر گفت: من در دیدار با رییس‌جمهور کرزی، از او خواستم هرچه سریع این توافقنامه را امضا کند؛ قسمی که آقای کرزی گفت، افغانستان این موافقتنامه را امضا خواهد کرد؛ من به وی واضح ساختم که امضای سریع این سند برای ما چقدر مهم است؛ چون برنامه‌هایی که به افغانستان داریم، به وقت نیاز دارد که اکثریت پارلمان و مردم ما را متقاعد سازیم که کمک‌های ما پس از ۲۰۱۴ به افغانستان و حضور نیروهای ما در این کشور را تایید کنند.
وزیر خارجۀ آلمان همچنان گفت که توافقنامۀ امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا می‌تواند اساس برای همکاری‌های امنیتی آلمان پس سال ۲۰۱۴ میلادی با افغانستان باشد.
این نخستین مقام اروپایی نیست که بر امضای فوری توافقنامه امنیتی و دفاعی امریکا و افغانستان تاکید دارد.
از دو ماه به این طرف، چندین مقام اروپایی و امریکایی در سفرهای‌شان به افغانستان، روی امضای هر چه زودتر این موافقتنامه تأکید ورزیده‌اند.
آنان گفته‌اند که اگر موافقتنامۀ امنیتی و دفاعی با امریکا امضا نشود، نمی‌توانند حضور نیروهای‌شان را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان تضمین کنند.
در این حال، ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجۀ کشور می‌گوید که حکومت علاقه دارد تا موافقتنامۀ امنیتی را پیش از برگزاری انتخابات آینده به امضا برساند.
آقای عثمانی ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه هر چه عاجل به امضا برسد.
او گفت: «بدون شک رییس جمهور کرزی قرارداد امنیتی را با نظر داشت شرایط آن امضا می‌کند و علاقه‌مند است که این قرارداد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری صورت بگیرید. این مذاکرات جریان دارد امیدوار استیم بتوانیم در یک مرحلۀ خوب برسیم.»
تأکید کرزی بر مواضع‌‎ گذشته‌اش
حامد کرزی رییس‌جمهوری کشور در دیدار با وزیر خارجۀ آلمان بر شروط گذشته‌اش دربارۀ پیمان امنیتی تأکید کرده است.
بربنیاد خبرنامۀ ارگ، رییس‌جمهور کرزی، آلمان را دوست دیرینۀ مردم افغانستان خواند و از کمک‌های این کشور به افغانستان ابراز تشکری کرد.
همچنان، فرانک والتر شتاین مایر وزیر خارجه آلمان یکبار دیگر بر تعهد کشورش در بازسازی و توسعه افغانستان تاکید کرد و از پیشرفت‌ها در آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری افغانستان استقبال کرد.
وی همچنان آرزوی آلمان را برای امضای هر چه زودتر موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا ابراز داشت و گفت که امضای این سند برای ادامۀ ماموریت غیر جنگی بین‌المللی در افغانستان کمک می‌کند.
آقای کرزی در پاسخ به این درخواست وزیر خارجۀ آلمان یکبار دیگر بر موقف همیشه‌گی‌اش در رابطه به امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا، تاکید کرده گفت که آغاز عملی و علنی پروسه صلح و مصونیت خانه‌های مردم افغانستان از پیش شرط‌های اصلی برای امضای این موافقتنامه می‌باشد.
در این دیدار، وزیر خارجۀ آلمان ضمن اینکه همکاری‌ها میان دو کشور را در عرصه‌های مختلف مهم خواند، گفت که آلمان همچنان در زمینۀ پروسه صلح افغانستان آماده همکاری می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.