ریاض و اسلام‌آباد دربارۀ افغانستان رایزنی می‌کنند

گزارشگر:28 دلو 1392 - ۲۷ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود ولیعهد عربستان به منظور گفت‌وگو درباره افغانستان شامگاه شنبه در سفری سه روزه وارد اسلام‌آباد شد.
وی شب گذشته پس از ورود به پاکستان در فرودگاه اسلام‌آباد مورد استقبال رسمی نواز شریف نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت.
سفر عبدالعزیز که مشاور نخست‌وزیر و وزیر دفاع عربستان نیز می‌باشد به‌ دعوت نواز شریف انجام شده است.
طبق اعلام وزارت خارجه پاکستان، ولیعهد عربستان پنج‌شنبه این هفته با رییس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
ملاقات با سایر مقامات پاکستانی از جمله وزیر دفاع، وزیر دارایی، سخنگوی مجلس ملی، مشاور نخست‌وزیر در امور بین‌الملل و امنیت ملی و فرمانده ارتش نیز از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان شده است.
محور مذاکرات
تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ خصوص در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری از جمله اهداف این سفر عنوان شده است. بر همین اساس، قرار است گروهی از تجار عربستانی در جریان این سفر با همتایان پاکستانی خود دیدار کنند.
انتظار می‌رود که موضوع افزایش اعزام نیروی کار پاکستانی به عربستان و ارائه تسهیلات به بیش از ۱٫۵ میلیون پاکستانی مقیم این کشور مورد بررسی قرار گیرد.
در همین حال، نواز شریف تصریح کرده که سفر ولیعهد عربستان ارتباطی با موضوع پرونده پرویز مشرف رییس‌جمهور سابق این کشور ندارد و این دیدار با هدف تقویت مناسبات دو کشور انجام می‌شود.
موضوع افغانستان و بررسی تحولات این کشور نیز از دیگر محورهای این سفر خواهد بود.
این سفر در حالی انجام می‌شود که مقامات افغانستان، پاکستان و ترکیه چند روز پیش نشست سه جانبه‌یی با موضوع افغانستان در انقره برگزار کردند.
اگرچه جزئیات زیادی از نتایج این گفت‌وگوها منتشر نشده است اما نواز شریف پس از بازگشت از انقره، این سفر را بسیار موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.
به گفته وی، مقامات کشوری و لشکری سه کشور در این نشست با یکدیگر دیدار و موضوعات دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند.
نواز شریف با اشاره به اینکه دستیابی به یک گزینه دو جانبه در روند صلح افغانستان امکان‌پذیر نیست، افزود: ۳ کشور توافق کردند تا در آینده به تعاملات خود ادامه داده و همکاری‌های ۲ جانبه را تقویت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.