نورستانی هنگام استعفای امرخیل: از مشورت‌های امرخیل استفاده می‎کنیم!

گزارشگر:3 سرطان 1393 - ۰۲ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات روز
گذشته پس از افشای اسناد معتبر مبنی بر دست داشتن‌اش در تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری رسماً استعفا داد.
آقای امرخیل از سوی تیم اصلاحات و همگرایی به تقلب گسترده‎، سازمان‎دهی شده و میلیونی به سود اشرف غنی احمدزی متهم شده است.
تیم اصلاحات و همگرایی روز یک‎شنبه اسنادی را به رسانه‎ها سپرد که نشان می‎داد امرخیل رسماً به سود اشرف‌‎غنی احمدزی در انتخابات کار می‎کند.
همچنان، در روز برگزاری انتخابات فرماندهی پولیس کابل اعلام کرد که دو موتر حاوی مواد مهم انتخاباتی را درحالی توقف داده است که قرار بوده به منظور تقلب به یکی از ولسوالی‎های کابل منتقل شود.
سپس معلوم شد که این موترها از سوی ضیاءالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون به منظور تقلب به سود اشرف غنی احمدزی به تره‎‏خیل منتقل می‎شده است. افشای این مسأله واکنش‎‌های تند مردم را بر انگیخت.
اما ضیاالحق امرخیل روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری این اتهام را رد کرد. آقای امرخیل گفت نوار صوتی‌یی که از سوی تیم داکتر عبدالله نشر شده، جعلی است.
آقای امرخیل گفت که در نتیجۀ فشارها استعفا نداده است؛ بلکه به منظور جلوگیری از بحران در افغانستان از وظیفه‌اش کنار می‎رود.
امرخیل افزود که برای نجات افغانستان از رفتن به بحران و منافع ملی این کشور، از سِمتش استعفا می‌دهد.
یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات از زحمات و تلاش‌های آقای امرخیل سپاسگذاری کرد. نورستانی گفت از مشورت‌های آقای امرخیل در خارج یا بیرون از کمیسیون انتخابات، استفاده خواهد شد.
تفتیش آرای پنج ولایت
کمیسیون انتخابات اعلام کرد که آرای پنج ولایت افغانستان تفتیش می‌شوند که تیم‌های انتخاباتی داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی نگرانی دارند و ادعا کرده اند که در این ولایات تقلب صورت گرفته است.
پنج ولایت غور، نورستان، پکتیا، پکتیکا و خوست ولایت‌هایی اند که ۱۰ درصد آرای این ولایات تفتیش خواهد شد. رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت این ۱۰ درصد، ۱۰۰ درصد آرای این پنج ولایت را نشان خواهد داد و در مورد آن تصمیم گرفته خواهد شد.
کمیسیون انتخابات گفت که ۱۰ درصد آرای این پنج ولایت در حضور ناظران داخلی و خارجی، ناظران دو نامزد ریاست جمهوری و همچنین نماینده دفتر ملل متحد در کابل تفتیش خواهد شد.
این کمیسیون همچنین اعلام کرد که ۹۱٫۵ درصد آرا از تمام ولایات وارد سیستم شمارش در کمیسیون مرکزی انتخابات شده است. رییس این کمیسیون گفت که تنها نتایج آرای ولایت پکتیکا هنوز به کابل نرسیده که با رسیدن نتایج این ولایت، صد درصد نتایج وارد سیستم خواهد شد.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افزود که ۲۴۸ محل رای دهی تفتیش و آرای ۵۷ محل دیگر شمارش مجدد می شوند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.