بریتانیا طرح تقسیم افغانستان به هشت ایالت را ارایه کرد

- ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که وزارت خارجه بریتانیا، طرحی را تایید و با مقام‌های امریکایی و پاکستانی نیز در میان گذاشته است تا بر اساس آن افغانستان به هشت ایالت تقسیم شده و طالبان نیز رهبری شماری از این ولایت‌ها را بر عهده داشته باشند.
طرح تقسیم افغانستان به هشت ایالت، از سوی مقام‌های بریتانیایی به هدف رسیدن به حل بحران سیاسی افغانستان پیشنهاد شده است.
یک عضو محافظه کار پارلمان بریتانیا گفته است که براساس این طرح، برخی از ایالت‌ها باید به طالبان واگذار شود و ایجاد یک دولت جدید منطقه‌یی زیر اداره یک نخست وزیر قدرتمند، می‌تواند اختلافات قبیله‌یی و فساداداری را در این کشور ریشه‌کن کند.
توبایس الوود، یک عضو پارلمان بریتانیا به رسانه‌های غربی گفته است: «اگر یک راهبرد عملی سیاسی طالبان شمول وجود نداشته باشد، طالبان حاضر به گفت‌وگو نخواهند شد و در حال حاضر، تقاضای ساختار سیاسی نامتمرکز برای تضمین ثبات دراز مدت افغانستان ضروری است».
این طرح افغانستان را به هشت ایالت چون کابل، کندهار، هرات، بلخ، کندز، جلال آباد، خوست و بامیان تقسیم می‌کند.
بر بنیاد گزارش‌ها، این طرح به وسیلۀ وزارت خارجۀ بریتانیا تایید شده و هم اکنون با مقام‌های امریکایی و پاکستانی در میان گذاشته شده است.
در همین حال، برخی از آگاهان و حکومت افغانستان با این طرح مخالفت کرده و این طرح را سبب گسترش بحران در کشور دانسته اند.
این در حالیست که روز گذشته مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رییس‌جمهور کرزی نیز، در پیوند با تغیر نظام سخن گفته است، اما طرح مشخصی را ارایه نکرد.
در همین حال، برخی دیگر از صاحب‌نظران به این باور اند که در صورت موافقت امریکا و پاکستان، این طرح می‌تواند به سود مردم افغانستان واقع شود.
پیش از این هم طرح تغیر نظام افغانستان از ریاستی به فدرالی، به وسیلۀ برخی از مقام‌های امریکایی پیشنهاد شده و نشست‌های نیز با شماری از اعضای گروه‌های مخالف سیاسی حکومت افغانستان برگزار شده بود. اما رییس‌جمهور کرزی این چنین طرح‌ها و نشست‌ها در پیوند با مسایل سیاسی کشور را دخالت آشکار خارجی‌ها در امور سیاسی افغانستان خوانده و آن را با لحن تندی نکوهش کرده بود.
برخی از گروه‌های سیاسی در داخل افغانستان، پیش از این هم طرح تغییر نظام سیاسی از حالت کنونی متمرکز به نامتمرکز پارلمانی و فدرالی را مطرح کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.