وقتی همه‌چیز را می‌بینند و می‌شنوند…

گزارشگر:7 حوت 1392 - ۰۶ حوت ۱۳۹۲

گلسا ماهیان
پریزم به چه داده‌هایی دسترسی دارد؟
mandegar-3در روزنامۀ گاردین اسناد زیادی در این رابطه منتشر شد که نشان از این داشت که بریتانیا کابل‌های فیبر نوری که حامل ارتباطات بین‌المللی هستند را شنود می‌کند. علاوه بر این، شنود این داده‌ها توسط این سازمان با همتای امریکایی‌اش، یعنی آژانس امنیت ملی به اشتراک گذاشته می‌شود. در اسناد فاش‌شده ادعا شده است که این کار به این دو سازمان اجازه می‌دهد که هر روز ۶۰۰ میلیون ارتباط انترنتی را تحت نظر داشته باشند و این اطلاعات می‌تواند تا ۳۰ روز در این سازمان‌ها ذخیره شود تا امکان غربال و تحلیل آن‌ها به وجود آید. در مهر ماه امسال، هفته‌نامه‌یی در ایتالیا ادعا کرد که سازمان بریتانیا و آژانس امنیت ملی، سه کابل زیر دریایی را که به ایتالیا منتهی شده‌اند را شنود کرده‌اند و به این ترتیب به یک سری اطلاعات نظامی و تجاری دست پیدا کرده‌اند. این سه کابل به جزیرۀ سیسیل منتهی می‌شدند. در آبان ماه امسال هم روزنامۀ واشنگتن پست ادعا کرده است که NSA کابل فیبر نوری و بقیۀ تجهیزات شبکه‌یی را که توسط سرورهای گوگل و یاهو اداره می‌شدند را هک کرده است و در این عملیات مشترک که با همدستی همتای بریتانیایی خود انجام داده، به تحلیل متن‌ها، صداها و تصاویر مختلف پرداخته است. بعد از این جریان، گوگل اعلام کرد که در حال رمزگذاری روی کابل‌هاست.
تلیفون‌هایی که شنود شدند
سال گذشتۀ میلادی، رسانه‌های آلمانی به گزارش مفصل در این رابطه پرداختند که امریکا بیش از یک دهه است تلیفون صدراعظم این کشور را شنود می‌کند. افشاگران اطلاعاتی در این رابطه اعلام کردند که امریکا از سال ۲۰۰۲ این کار را انجام می‌داده است و یک واحد شنود در سفارت امریکا در برلین مستقر است که عملیاتی مشابه با این را در ۸۰ نقطۀ دیگر جهان هم انجام می‌دهد. کارشناسان امور امنیتی در این رابطه می‌گویند که سیستم‌های معمول رمزنگاری موبایل‌ها می‌توانند آسیب‌پذیر باشند، زیرا سیستم رمزگذاری آن‌ها از نظر نرم‌افزاری با برنامه‌یی که برای ساخت پیام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت دارد. در این حالت افرادی که کار شنود را انجام می‌دهند، می‌توانند خود را میان نرم‌افزار ساخت پیام و سیستم رمزگذاری در هر یک از دو سر ارتباط قرار دهند و اطلاعات را قبل از رمزگذاری شدن یا بعد از این‌که از رمز عبور کردند و به حالت اولیه بازگشتند، ببینند. در حال حاضر از روشی برای رمزگذاری استفاده می‌شود که نرم‌افزار ساخت پیام، اطلاعات را مستقیماً به هم ریخته و رمزنگاری می‌کند. در بسیاری از سیستم‌ها از روش‌هایی استفاده می‌شود تا پیام‌ها هیچ‌گاه از طریق انترنت عمومی منتقل نشوند و تنها زمانی قابل رمزگشایی باشند که به گیرندۀ مورد نظر رسیده باشد.
علاوه بر شنودهایی که در آلمان انجام شده، روزنامۀ گاردین ادعا کرده است که NSA میلیون‌ها تماس تلیفونی شهروندان فرانسه و آلمان را هم شنود کرده و حتا ایمیل‌ها و تماس‌های تلیفونی روسای جمهور مکزیک و برازیل را هم شنود کرده است. هم‌چنین این روزنامه گزارش داده است که NSA شماره تلیفون ۳۵ رهبر جهان را از یک مقام دولتی امریکا گرفته و ارتباطات آن‌ها را تحت نظر دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.