ناتو گزینۀ صفر نظامی در افغانستان را بررسی می‌کند

گزارشگر:7 حوت 1392 - ۰۶ حوت ۱۳۹۲

درحالیکه رییس ‌جمهوری امریکا در حال بررسی «گزینه صفر» و خروج کاملاً نیروهای امریکایی از افغانستان است، وزرای دفاع ناتو برای مذاکره درباره حضور نظامی آیندۀ خود در این کشور چهارشنبه دیدار خواهند کرد.
این نشست حساس روز چهارشنبه (امروز) در بروکسل در حالی رخ می‌دهد که واشنگتن بیش از پیش پذیرفته که حامد کرزی، رییس‌جمهوری امریکا بعید است تا توافقنامه امنیتی دو جانبه میان امریکا و افغانستان را امضا کند. این توافقنامه به امریکا اجازه می‌داد تا پس از سال ۲۰۱۴ میلادی نیز تعدادی از نیروهای خود را در افغانستان نگه دارد.mandegar-3
افغانستان قصد دارد تا اپریل سال جاری میلادی انتخابات ریاست جمهوری را برگزار و جانشین کرزی را انتخاب کند. اما با توجه به سیستم رای‌گیری دو دوره‌یی بعید به نظر می‌رسد که رهبر جدید این کشور تا پیش از پایان تابستان زمام امور را به دست گیرد.
تمامی نامزدهای ارشد انتخابات از این توافقنامه دو جانبه امنیتی حمایت می‌کنند اما تا زمانی که رییس‌جمهوری جدید زمام امور را به دست گیرد، ناتو احتمالاً چند ماه برای برنامه‌ریزی استقرار نیروهایش در سال ۲۰۱۵ میلادی وقت دارد.
در نتیجه کاخ سفید در حال بررسی این مساله است که آیا به فرماندهان ارتش خود دستور اجرای «گزینه صفر» را بدهد یا خیر که در آن صورت پس از سال ۲۰۱۴ میلادی امریکا دیگر هیچ نیرویی در افغانستان نخواهد داشت.
مقام‌های نظامی موافقند که نشست قریب‌الوقوع ناتو بیانگر لحظه کلیدی در کلنجار با کرزی است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: بدون شک مسائل مربوط به آینده ماموریت ناتو در بروکسل به بحث گذاشته می‌شود که شامل چالش‌های قهقرایی و موضع اجباری تمامی متحدان خواهد بود. بارها گفتیم که باید هر چه سریع‌تر توافق امنیتی دو جانبه امضا شود. بدون آن ما باید خروج تمامی نیروهایمان را تا پایان سال جاری میلادی آغاز کنیم. من هیچ چارچوب زمانی برای این مساله تعیین نمی‌کنم. ما می‌خواهیم که این توافقنامه هر چه سریعتر امضا شود.
درونمای خروج کامل امریکا از افغانستان بدون تضمین ادامه نقش مقابله با تروریسم خطرات بسیاری برای کاخ سفید به همراه دارد چرا که امریکا ۱۳ سال برای این جنگ وقت گذاشته و ۲۰۰۰ سرباز برای تلاش در راستای ثبات این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
رنگین دادفرسپنتا، مشاور امنیت ملی کرزی به پارلمان هشدار داده که اگر این توافقنامه امضا نشود، افغانستان به دست گرگ‌ها می‌افتد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.