تأکید امریکا بر انتقال مسالمت‏‎آمیز قدرت سیاسی در افغانستان

گزارشگر:11 حوت 1392 - ۱۰ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3نماینده ویژۀ امریکا در امور افغانستان و پاکستان، به پیشرفت‌های جامعۀ افغانی خوشبین بوده می‌گوید، تأخیر در امضای موافقتنامۀ دو جانبۀ همکاری‌های امنیتی میان کابل و واشنگتن، خسارات زیادی را وارد کرده است.
جیمز دابنز گفت، اگر قرارداد امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن امضا نشود، وضعیت رو به بهبود افغانستان شاید خیلی سریع به وخامت گراید.
آقای دابنز این مطلب را در سخنرانیش در انسیتوت صلح امریکا در برنامه‌یی که زیر عنوان «افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ « برگزار شده بود، بیان کرد.
جیمز دابنز افزود، این‌که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان با امضا نکردن موافقتنامۀ امنیتی، جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را بی‌‌‌‌نظم ساخته است.
نماینده ویژۀ رییس‌جمهور امریکا برای افغانستان و پاکستان همچنان گفت، رییس جمهور بارک اوباما به حامد کرزی گفته است که در مورد موافقتنامۀ امنیتی با رییس‌جمهور آینده افغانستان معامله خواهد کرد. اما امریکا باید همزمان پلان احتمالی خروج کامل نیرو هایش را از افغانستان آماده سازد.
جیمز دابنز در بیانیه‌اش در انستیتوت صلح امریکا گفت، رسانه‌های امریکایی بیشتر در بارۀ انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان تمرکز دارند؛ اما برای افغان‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خیلی مهم است.
او گفت، اگر انتقال سیاسی در افغانستان موفقانه انجام نشود، پیشرفت‌ها در این کشور را نیز از مسیر آن تغییر می‌دهد.
جیمز دابنز نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان در ادامۀ سخنرانی خود گفت، محیط شفاف سیاسی در افغانستان اعتماد در میان افغان را تقویت می‌بخشد. به گفته وی، نیروهای امنیتی افغانستان باید تلاش کنند تا امنیت انتخابات را تامین کرده و شرایطی را فراهم کنند که به تقلب فرصت داده نشود.
جیمز دابنز اضافه کرد، به شمول ناظران اتحادیۀ اروپا، سازمان همکاری و امنیت اروپا و نماینده‌های ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا، حدود ۱۲۰۰ ناظر از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، نظارت می‌کنند.
به گفتۀ نماینده ویژۀ امریکا در امور افغانستان و پاکستان، ایالات متحده از هر راه ممکن انتخابات افغانستان را کمک می‌کند، اما از هیچ نامزد حمایت نمی‌نماید.
جیمز دابنز از عرصه‌‌‌‌های مختلف دست‌آورد‌ها در افغانستان یاد کرده گفت، ۷۰ درصد افغانان باور دارند که وضع زنده‌گی شان نسبت به زمان طالبان بهبود یافته است.
وی اضافه کرد، پیشرفت اقتصادی در افغانستان برای آیندۀ این کشور خیلی مهم است؛ بناً به مبارزه علیه تندروان باید توجه صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.