شهروندان اهل هنود و سیک‌ کشور با حمایت از پروسۀ انتخابات: به حقوق ما احترام گذاشته شود

گزارشگر:11 حوت 1392 - ۱۰ حوت ۱۳۹۲

هندوها و سیک‌‌های افغانستان که در بیرون از کشور زنده‌گی می‌کنند، از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی آینده اعلام حمایت کرده می‌‌گویند که آنان مصمم هستند تا از حق رای خویش در انتخابات آینده استفاده سالم کنند.
آنان گفته‌اند که برخورداری از حقوق شهروندی اصل خدشه‌‌ناپذیر نظام مردمی است؛ سلب حقوق شهروندی در شرایط شکننده و حساس تاریخی کشور، اقتدار سیاسی ملت بزرگ افغانستان را در موضع ضعف قرار می‌دهد.mnandegar-3
شهروندان هندو و سیک‌ کشور، روز شنبه در اعلامیه‌یی گفته اند: «ما هندوها و سیک‌‌های افغانستان که در بیرون از مرزهای وطن زنده‌گی می‌کنیم، ضمن اعلام حمایت همه‌ جانبه از روند بزرگ ملی انتخابات سال ۱۳۹۳ افغانستان و پشتیبانی از مشارکت سیاسی تمامی اقوام، مذاهب، ادیان و نژادها، آماده‌ایم تا با حضور در روند تاریخ ‌ساز انتخابات پیش‌رو، از حق رای‌دهی استفاده سالم بکنیم.»
انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان در شانزده حمل سال آینده برگزار می‌شود.
آن‌ها همچنان گفته اند که واقعیت نظام‌های دموکراتیک و مردم‌ سالار ایجاب می‌‌کند که تمامی شهروندان کشور از تمامی حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی‌شان بدون هیچ موانع و بدون تبعیض و به ‌طور مساوی برخوردار باشند.
آنان گفته‌اند که افغانستان، در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی قرار دارد، مشارکت همگانی تمامی شهروندان اعم از اقوام، مذاهب، ادیان و کلیه شهروندان بیشتر و بیشتر احساس می‌شود.
هندوها و سیک‌های افغانستان از مسوولان برگزارکنندۀ‌ انتخابات خواسته‌ اند تا نقش آنانی که در داخل و خارج از کشور زنده‌گی می‌کنند را در انتخابات آینده نادیده نگیرند.
در اعلامیه آنان گفته شده است: «ما ابراز امیدواری می‌کنیم تا نهادهای مسوول زمینۀ سهیم‌‌گیری فعال هندوها و سیک‌های افغانستان را فراهم سازند تا آنان بتوانند به‌صورت گسترده در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند.»
به حقوق هندو و سیک‌ها احترام گذشته شود
همچنان هندوها و سیک‌های افغانستان از دولت آینده خواسته ‌اند تا نسبت به حقوق شهروندی ‌شان به‌ گونه مساویانه با دیگر شهروندان افغانستان برخورد داشته باشد و این موضوع در قانون درج شود.
در اعلامیه‌یی که از سوی اهل هنود و سیک‌ افغانستان نشر شده آمده است: «ما حق داریم تا مطابق دستور العمل دینی به مراسم مذهبی خود آزادنه عمل کنیم. ما‌ حق تعلیم و تحصیل و ورود در مشاغل دولتی، مشاغل بخش‌‌های خصوصی و ورود در نظام سیاسی افغانستان را داشته باشیم. حکومت افغانستان بایست از اماکن مقدس مذهبی و فرهنگی و شمشان‌ها (محل آتش‌سپاری میت) پاسداری بکند.»
هندوها و سیک‌های افغانستان تاکید کرده اند که آنان حق زنده‌گی بدون تبعیض، به ‌طور مساویانه و برابر داریم که رییس‌جمهور آینده‌ کشورمان باید از حقوق بر حق‌ این اقلیت دفاع کند و رییس‌‌جمهور دولت شهروندان مسلمان و غیرمسلمان (اقلیت مذهبی هندوان و سیک‌های افغانستان) باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.