صالح محمد ریگستانی: مارشال فهیم مجاهد و سیاستمدار بزرگ ۴ دهه اخیر افغانستان بود

گزارشگر:19 حوت 1392 - ۱۸ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3یکی از همرزمان مارشال فهیم ضمن تمجید از نقش و جایگاه سیاسی فهیم در چهار دهه اخیر افغانستان، درگذشت وی را ضایعه‌یی بزرگ برای جامعه سیاسی این کشور اعلام کرد.
صالح محمد ریگستانی یکی از یاران و همرزمان مارشال محمد قسیم فهیم معاون ریاست جمهوری افغانستان که صبح امروز بر اثر ضایعه قلبی درگذشت، او گفته است: مارشال فهیم، نقش مهمی در دوران جهاد علیه شوروی سابق و مقاومت مسلحانه در برابر طالبان ایفا کرد و در دوران پس از طالبان نیز یکی از شخصیت‎های تأثیرگذار و نقش‎آفرین افغانستان بود.
ریگستانی، نقش نظامی مارشال فهیم در دوران جهاد علیه شوروی سابق را پررنگ و اثرگذار توصیف کرد و اظهار داشت: مارشال فهیم، یکی از نخستین کسانی بود که در سال ۱۳۵۸ در کنار احمدشاه مسعود در جنگ علیه نظامیان شوروی سابق از دره پنجشیر شرکت کرد.
وی اضافه کرد: مارشال فهیم در دوران جهاد علیه نظامیان شوروی سابق، مسؤلیت‎های مهم نظامی را در مناطق شمال افغانستان و همچنین در جبهه‌های جنوب و جنوب‎غربی این کشور به عهده داشت.
به گفته ریگستانی، مارشال فهیم در انجام مسئولیت‎های نظامی در این جبهه‌ها از خود شایستگی و ابتکارات خاصی نشان داد و به همین جهت وی به عنوان یکی از استوانه‎های نیرومند، امید و انگیزه جنگی مجاهدان را تشکیل می‌داد.
ریگستانی اضافه کرد: مارشال فهیم پس از پیروزی مجاهدین، در سمت‎های مهم دولتی در دولت مجاهدین، چون وزارت امنیت افغانستان و فرماندهی جبهه کابل، با موفقیت کار کرد و کارنامه‎های درخشانی را از خود به یادگار گذاشت.
ریگستانی، مارشال فهیم را یکی از عناصر کلیدی در راستای درهم‎کوبیدن جبهه طالبان و مقاومت علیه آنان، برشمرد و اظهار داشت: فهیم در شکل‎دهی و شدت‎دهی مقاومت علیه نیروهای طالبان نقشی تعیین‎کننده داشت.
همرزم مارشال فهیم تصریح کرد: مارشال فهیم کسی بود که در شکل‎دهی ایتلاف متشکل از نیروهای مخالف طالبان، فعالیت‎های ارزنده‎ای را از خود نشان داد و توانست در ایجاد همسویی و هماهنگی میان نیروهای مخالف طالبان درخشش خاصی را از خود به یادگار بگذارد.
وی افزود: مارشال فهیم، پس از تشکیل جبهه متحد با هدف مقاومت در برابر طالبان، رهبری جبهه شمال را نیز به عهده گرفت.
ریگستانی در پایان تأکید کرد: لیاقت نظامی مارشال فهیم به حدی بود که پس از شهادت احمدشاه مسعود، فرماندهان نظامی وفادار به احمدشاه مسعود، همه به صورت هماهنگ و همصدا توافق کردند که مارشال فهیم جانشین وی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.